Porsche presenteert zijn nieuwe 911: 997 voor de experts. Ah, de 911, een mythe die nooit ouder wordt. Deze 2005 versie valt allereerst op door zijn schoonheid; de ronde grote lichten aan de voorkant zijn terug van weg geweest. Daarna ontdekt met zowel nostalgie als modernisme in zijn nog altijd vloeiende lijn. Het is de eerste keer sinds 1977 dat Porsche gelijktijdig twee nieuwe modellen onthult: de Carrera met 3,6 L boxer motor en de Carrera S met een volledig nieuwe 3,8 L motor. Op 17 juli, zullen zij in heel Europa, behalve in Groot-Brittanië (stuur aan de rechterkant), gepresenteerd worden . Het design van de nieuwe Porsche 911 past zonder bezwaren in de stijl van de voorgaande modellen. De luchtinlaten werden vergroot en de silhouet komt beter tot uiting. Maar vooral voorin ziet men meteen de blauwdruk van het model: twee grote ronde lichten die de pinkers overstijgen. Deze ellipsvormige grote lichten met schijnwerpers zullen de achteruitkijkspiegels laten rillen. Maar dat is niet alles, de 997 heeft eveneens prominente vleugels, nieuwe dubbelarmige zijspiegels, strakke uitsprongen van de carrosserie en een achterspoiler die het aërodynamisch niveau optimaliseert. Binnenin is er ook het een en het ander gewijzigd. De aandacht wordt gevestigd op een vreemde wijzerplaat in het midden van het boordpaneel. Nee, het is geen horloge maar een teller. Zoals de traditie het wil, de toerentalteller zit op zijn troon midden tussen de andere wijzerplaten in. Het driehoekig stuur en de legendarische ergonomie van de auto's van Stuttgart zijn natuurlijk nog steeds van de partij. De prestaties in stijgende lijn Het is een pleonasme: de nieuwe Porsche 911 is een bolide. De motorkap achterin verbergt een 3,6 liter motor met 6 cilinders die een vermogen van 239 kW (325 pk) ontwikkelt. Daarmee bereikt de Porsche een topsnelheid van 285 km/h. De S, nog krachtiger en sneller, kan rekenen op zijn 3,8L motor om 293 km/h te bereiken. De spurt van 0 tot 100 km/h duurt slechts 4,8 seconden. Deze prestaties zijn ook niet verwonderlijk met een vermogen van 261 kW (355 pk) en een koppel van 400 Nm. In overeenstemming met deze heldendaden wordt de Carrera gepresenteerd met 18-duims 8Jx18 velgen en 235/40 ZR 18 banden aan de voorkant en met 10Jx18 velgen en 265/40 ZR 18 banden aan de achterkant. De S verkiest de 19-duims 8Jx19 velgen met 235/35 ZR 19 banden aan de voorkant en 11Jx19 velgen en 295/30 ZR 19 banden aan de achterkant. 6-versnellingsbak en PASM Zowel de Carrera als de S worden uitgerust met een hele nieuwe manuele 6-versnellingsbak. Maar men kan ook voor een 5-traps Tiptronic opteren. Het chassis is eveneens innoverend en geavanceerd. De S heeft standaard een actieve PASM ophanging (« Porsche Active Suspension Management » ), wat een optie blijft voor de Carrera . In zijn normale positie, zorgt de PASM voor een compromis tussen sportiviteit en comfort. Een druk op de toets "Sport" en de vering verstijft zodat een gezwinde en sportieve besturing verkregen wordt. Naast PASM, kunnen beide modellen ook verkregen worden met een verlaagde sportophanging van 20 mm en een stabilisatorstang die met de achtertrein verbonden is. Zoveel schoonheid... aan meer dan 75.000 euro toch!