De aantrekkelijke Astra berline heeft nu een zeer handige zuster gekregen met een koffer van van 1570 liter. Jawel, op 19 mei vond op het autosalon van Madrid de wereldpremière plaats van de Astra Break. En vanaf oktober zal hij ook te vinden zijn in de etalages van de Europese distributeurs. Deze nieuwe Opel beschikt over een wielbasis van 2,70 meter, wat veel ruimte biedt voor de passagiers en bagage. "Met de Astra Break, willen wij op de eerste plaats in het segment van de compacte breaks komen", vertelt Carl-Peter Forster, de algemene Directeur van Opel. "Zij biedt dezelfde dynamische kwaliteiten aan als de Astra vijf-deurs, met een zodanige wegligging en veiligheid dat zij in de testritten alle lof kreeg. En aan deze kwaliteiten voegt de Astra Break nu een grote laadruimte toe. " Een verstelbare achterbank in optie Met een lengte van 4,51 m, een breedte van 1,75 m en een grootte van 1,5 m, biedt zij een mooi koffervolume van 530 liter aan (gemeten volgens de normen van de VDA, de Vereniging van de Duitse Autoconstructeurs). Door het zitvlak van de zetels op te vouwen en de rugleuning van de achterbank neer te klappen (achterbank standaard in 60/40, en in optie 40/20/40), biedt het volume van de auto 70 liter meer aan dan de vorige versie (1570 in plaats van 1500 l). De achterbank kan als optie ook in de lengte versteld worden. De ruimte aan de benen van 897 mm kan zo met 40 mm stijgen tot 936 mm. De nieuwe Astra Break biedt een laadlengte van 60 mm groter aan tot 1.135 mm, in plaats van de 1.072 mm. En als men in optie een neerklapbare passagierszetel kiest, is het zelfs mogelijk om de laadlengte uit te breiden tot 2,75 m. Een beschermingsplaat in roestvast staal, beschermt de laaddrempel. Deze laaddrempel ligt op een hoogte van 582 mm van de bodem. Slechts één gebaar van de hand volstaat om het bagagezeil op te vouwen en het laden te vergemakkelijken. De gepatenteerde FlexOrganizer heeft reeds zijn nut bewezen aan boord van de stationcar Vectra. Voor deze Astra Break werd het systeem nog verbeterd: de zijrails worden voortaan in geanodiseerd aluminium gemaakt met een volledige reeks van accessoires. Installatie van de trekhaak De nieuwe Opel Astra Break, met zijn origineel driedelig achterdeel en de zeer herkenbare zijruiten, situeert zich in het moderne design van de vijf-deurs berline. Net zoals zijn zuster, kan de Astra Break in optie genieten van de adaptieve ophanging IDSPlus en de dynamische demping CDC (Continuous Damping Control). Om het gebruik van een aanhangwagen te vergemakkelijken, zijn nog andere opties verkrijgbaar zoals een automatische niveauregeling, een automatische controle van de aanhangwagen TSP (Trailer Stability Program) en een geautomatiseerde start op een helling HSA (Hill Start Assist) die voor een voortreffelijke tractie zorgt. Dit zijn zeer handige functies, voor al die bestuurders die er voor terugschrikken om een caravan of aanhangwagen voort te trekken. Vier common rail CDTI dieselversies De Astra Break, waarvan de productie eerst in Bochum (Duitsland) zal beginnen alvorens eveneens in Antwerpen geproduceerd te worden, zal beschikbaar zijn met een zeer ruime reeks van motoren: 5 benzine en 4 Diesel versies. Deze motoren van de familie ECOTEC hebben cilinderinhouden van 1,4 tot 2 liter en vermogens van 80 tot 200 pk. De komst van een nieuwe 1.9 CDTI van 120 pk vult het dieselaanbod verder aan. Alle motorversies van de Astra beantwoorden aan de Euro 4 norm. De manuele 6-versnellingsbak is er voor de krachtigste motoren (2 benzine en 2 Diesel) terwijl de andere 5 versnellingen hebben. De automatische vier-traps versnellingsbak is in optie bij de 1.8 ECOTEC en de laatste versie van de Easytronic wordt met de 1,6 liter Twinport benzine motor voorgesteld. Deze meer op de bedrijfswagens gerichte versie van de Astra zal zonder twijfel het goede esthetische kwaliteitsniveau, wegligging en comfort van de 5–deurs Berline bevestigen. PS. Ga nog even kijken in de Franstalige sectie ‘Essais Autos’, waar je een beschrijving vindt van de testrit die onze ploeg gemaakt heeft met de nieuwe Astra !