Vanaf deze herfst maakt een nieuw model zijn opwachting in de showrooms van Renault. De Modus neemt een plaats in tusen de Twingo en de Clio, terwijl het toch een kleine auto blijft men een lengte van 3792 mm. Een stadsauto, samengepakt maar geraffineerd en een kleine met een groot hart zijn gepaste omschrijvingen voor deze Modus.
Deze Modus is een logisch gevolg van de filosofie van Renault, de uitvinder van de monovolume. De Renault Modus biedt de modulariteit van een monospace in een verkleinde vorm. De beweegbare achterbank verandert in een wip van drie naar twee plaatsen, de koffer heeft een dubbele deur en een speciaal voor deze auto ontworpen fietsendrager maken van de Modus een geraffineerde metgezel van zijn gebruikers.
Een telg van de familie
Het onderstel van de Modus is geïnspireerd op dat van de Mégane II. De wielbasis en de structuur van de Modus zorgen voor een baanligging en veiligheidsniveau een klasse hoger waardig, vooral door zijn groot gedimensioneerd remsysteem. Voor de eerste keer heeft Renault zijn platform B gebruikt, ontwikkeld door Renault-Nissan. Binnenin kan de Modus over 3 verschillende benzine motorversies beschikken, elk met 16 kleppen: 1.2 16v 75 pk, 1.4 16v 98 pk en 1.6 16v 113 pk. De dieselversies bestaan uit een 1.5 dCi 65 pk en een 80 pk. Twee diesel versies ontwikkeld voor Euro 4 zullen dit gamma vervolledigen in de komende maanden. De manuele 5-versnellingsbak is ook overgenomen van de Mégane II, met terugkoppeling aangepast aan de Modus. Een automatische versnellingsbak is in optie met de 1.6 16v motor. De Renault ingenieurs hebben ook veel zorg besteed aan het akoestisch comfort, een belangrijke factor voor het rijplezier.
Vergemakkelijkt het leven
Het centrale instrumentenpaneel is zichtbaar voor alle inzittenden. Maar het is de sensatie van volledige vrijheid die primeert bij de Modus, dank zij zijn naar buiten gebrachte stijlen van de ruiten, zijn geavanceerde voorruit en zijn panoramisch dak. De Modus heeft een ruitoppervlakte van 3,56 m², wat de binneninrichting nog beter tot zijn recht laat komen. Dit panoramisch effect wordt nog versterkt door zijn achterruit met zijn mooie lijn en dubbele deur.
Het kofferdeksel kan in zijn geheel op de klassieke manier geopend worden, of men kan enkel een portier openen van het laagste gedeelte. De koffer is ook in elke situatie nog bereikbaar, zelfs in een heel kleine ruimte als je bvb. te dicht tegen een muur geparkeerd staat. De laadruimte heeft een opening van 705 mm hoog en 262 mm als enkel het onderste gedeelte openstaat, met een openingshoek van 52°.
Stevig en ecologisch
De Modus is zeer goedkoop in onderhoud met zijn grote onderhoudsafstanden. Het onderhoud moet maar om de 30.000 km gebeuren voor de benzine versies, en om de 20.000 km voor de diesel versies. Verschillende nieuwe verstevigingen, zoals een polypropyleen balk achteraan zorgen voor een zeer goede uitslag voor de Danner tests (crash testen aan lage snelheid: 11 tot 16 km/u). De Modus denkt ook aan het milieu: 95% van de massa van de auto is recycleerbaar. En de eco-oplossingen van de Modus anticiperen zelfs op de toekomstige beperkingen op het gebruik van zware metalen.
De Modus herbruikt ook de recepten die zorgden voor het succes van de Twingo en de Scenic, gemengd met die van de concurrentie. De uitrusting van de Modus lijkt zelfs beter dan het gemiddelde. En zoals de Industrial Design Directeur, Patrick Le Quément reeds aangaf: “Van deze auto wilden wij een metgezel van het leven van onze klanten maken.”
Ontdek meer inzichten
Renault