Het zwaar in financiële moeilijkheden verkerende Chrysler heeft de boeken neergelegd en vraagt de bescherming onder Chapter 11 aan, dat zich over failliete firma's buigt. Maar met als doel om sterker weer op te staan via een andere code, met Fiat als engelbewaarder. Over 30 tot 60 dagen zou de Amerikaanse reus uit zijn as moeten herrijzen en zou de productie hernemen.
 

Italiaanse participatie
 

Fiat participeert momenteel al voor 20 % in Chrysler en die participatie zou met nog eens 15 % kunnen groeien. 55% van de firma wordt eigendom van de « Voluntary Employee Beneficiary Association » of het pensioenfonds en 10 % zou in handen komen van de Amerikaanse en Canadese overheid.

Samenwerking

Deze alliantie verleent Chrysler toegang tot de know-how van Fiat in het domein van de compacte wagens en de beheersing van milieuvereisten. Het technologische partnerschap zou door een commerciële verbintenis gevolgd worden, waarbij de verkooppunten beide merken zouden aanbieden wat de verspreiding van beide merken zou versterken.