Onze landgenoten hebben in de eerste manche van het FIA GT kampioenschap op Silverstone niet kunnen schitteren. De overwinning was voor het duo Wendlinger/Sharp, die aantoonden dat de Saleen S7 uiteindelijk nog niet zo slecht is. Ze werden gevolgd door de Maserati van Bertolini en Bartels en de Corvette van Moreau en Maassen. Anthony Kumpen en ploegmaat Mike Hezemans eindigen met hun Corvette van het PK Carsport team net naast het podium.
Het nieuwe duo Longin/Ruffier van het SRT team moest na de totale verwarring bij het uitrijden van de safety car, genoegen nemen met de zesde plaats. Bert Longin: “ Ik kon meteen het tempo van de Corvettes van Moreau en Hezemans volgen, ik had het goed ritme dus snel te pakken en de wagen voelde goed aan. Wat daarna gebeurde was echter onthutsend. We hadden net van piloot gewisseld toen de Safety Car uitreed. Terwijl iedereen dacht dat we gewoon achter de Safety Car mochten aansluiten, gebeurden er de meest bizarre dingen. We hadden op slag 20 seconden achterstand op onze voorliggers! Onbegrijpelijk voor een competitie op dit niveau. James moest zich daarna beperken tot het vermijden van fouten om uiteindelijk de zesde plaats te behalen…”
Stephane Lemeret, die met de Saleen op een ronde werd gezet, eindigde net voor de Ford GT van Bas Leinders en Renaud Kuppens van het Marc VDS Racing Team, als 9de.
Bas Leinders : “Een positief eerste weekend, ook al mogen we zeggen dat een 8ste plaats en dus een eerste punt binnen de mogelijkheden lag. Het begon allemaal niet echt goed, want van bij de start kregen we een “stop & go” omdat we de tank hadden bijgevuld op de grid, wat verboden is …”
Vanaf de eerste rondes zat de Ford GT achteraan het peloton, maar voor de wissel met Kuppens wist de Limburger de 12de plaats te veroveren .
“We hadden het juiste ritme te pakken en de wagen gaf geen enkel teken van verzwakking,” gaat Leinders verder. “Spijtig genoeg moest door een ongeval de Safety Car uitrukken. Renaud kwam achter een GT3 terecht die trager bleek te zijn dan de Safety Car! Resultaat: toen de bende opnieuw werd losgelaten hadden we al 50 seconden achterstand op de Ford van Biaggi-Mutsch! Onbegonnen werk om terug te komen en aanspraak te kunnen maken op de eerste plaats voor de wagens die nu al voldoen aan het reglement van 2010. Zoals ik al zei, eindigen op een 10de plaats en dat zonder mechanische problemen, is een aanmoedigende start van het seizoen.”
Klassement
1. Wendlinger/Sharp (Saleen S7) 2h00m10.556s
2. Bertolini/Bartels (Maserati MC 12) +5.499s
3. Moreau/Maassen (Corvette Z06) +25.956s
4. Hezemans/Kumpen (Corvette Z06) +30.564s
5. Lacko/Dominguez (Saleen S7) +59.628s
6. Longin/Ruffier (Corvette Z06) +1m43.824s
7. Menten/Palttala (Corvette Z06) +1 ronde
8. Mutsch/Biagi (Ford GT) +1 ronde
9. Hines/Lemeret (Saleen S7) +1 ronde
10. Leinders/Kuppens (Ford GT) + 2 rondes