Op het VivaTech-salon rond technische innovaties doet Citroën zich een tweede conceptmodel cadeau voor zijn eeuwfeest. In Genève was het nog de Ami One, nu is het de futuristische 19_19, die de autorit van de toekomst visualiseert.
Verleden en toekomst
Het design van de 19_19 ziet er wat buitenaards uit. Volgens Citroën is de transparante en zwevende capsule op de luchtvaart gebaseerd. Met bijna uitsluitend glazen oppervlakken blijft er weinig verborgen: de ophanging, de assen en de sensoren voor autonoom rijden. Alleen de achterbank wordt van nieuwsgierige blikken afgeschermd met een Rosalieblauwe strook die refereert aan de jaren 30.
Persoonlijk en onafhankelijk
Wie comfort zegt, zegt autonome technologie: een persoonlijke assistent herkent de passagiers en legt hen in de watten. De interieurruimte werd als een salon uitgewerkt. Geen sportzetels, maar zetels met een unieke en gepersonaliseerde beleving voor elke passagier. De chauffeur heeft een zetel die geschikt is voor autorijden, de passagier kan bijna languit gaan liggen. De achterbank is geïnspireerd op het sundeck van Riva-boten. Het dashboard is ontdaan van overbodige elementen en heeft een ruit die kan dienen als scherm.
800 kilometer rijbereik
De 3,1 meter lange wielbasis levert niet alleen veel ruimte op, maar ook plaats voor een groot batterijpakket. De 19_19 heeft een batterijcapaciteit van 100 kWh, waardoor hij 800 kilometer ver moet geraken. Een motor vooraan en een achteraan leveren samen 460 pk en 800 Nm. Volgens Citroën is laden in 20 minuten mogelijk om zo 600 kilometer rijbereik te ‘tanken’.