Wallonië wil de vervoerssector 40 procent minder broeikasgassen doen uitstoten. Daarom werd het Vision Fast 2030-plan opgesteld. Dat moet het gebruik van personenwagens doen afnemen van 83 naar 60 procent.
Vision Fast 2030 wil daarom onder meer mobiliteitshubs introduceren. Tegen 2023 moeten dat er een dertigtal zijn, in 2030 moet elke gemeente er een hebben. Concreet komen er op die hubs verschillende vervoersmodi samen, zoals trein, bus en deelauto’s. Parkeerplaatsen met laadpunten of fietsstallingen horen daar ook bij.
Lokale taxi’s
De Waalse regering wil ook een systeem met mobiele taxi’s uitrollen, om mensen naar de dichtstbijzijnde mobiliteitshub te brengen die er ver vandaan wonen. Fietsers moeten tegen 2030 7.000 kilometer fietspaden krijgen, het dubbele van vandaag in Wallonië. Een jaarbudget per inwoner van 15 euro moet de drempel verlagen om een fiets te kopen. Voor het onderhoud ervan krijgen de Walen 1 euro.
Betere treinen
Volgens Wallonië is de trein de ruggengraat van de alternatieve mobiliteit. Ook al hoort het niet tot de regionale bevoegdheden, toch wil de Waalse regering enkele suggesties doen. Zo zou elk station in Wallonië minstens één trein per uur krijgen in elke richting. Het aandeel van openbaar vervoer moet tegen 2030 gestegen zijn van 4 naar 10 procent.