20190412095202img6961.jpg

De C5 Aircross betreedt een segment dat al druk bevolkt is. De 4,5 meter lange SUV moet opboksen tegen middelgrote SUV’s van dezelfde lengte. Zoals deze Rnault Kadjar, die 4,45 meter lang is. Hij kreeg recent een lichte update met onder meer nieuwe motoren. Wij kozen voor de 1.3 turbobenzine van 160 pk met de EDC-versnellingsbak met dubbele koppeling. Is die opgewassen tegen de 1.6 PureTech van 180 pk met achttrapsautomaat in de Citroën C5 Aircross?

20190412095202img6999.jpg
20190412095204img7027.jpg

Afwerking en uitrusting: punt voor Citroën

Op vlak van afwerking kan de Kadjar goed mee met de C5 Aircross. Zeker in zijn geüpdatete versie, die betere materialen en een verbeterd touchscreen krijgt dan voordien. Het interieur van de Renault ziet er wel wat klassieker uit dan dat van de Citroën. En dan zijn er nog enkele minpunten, zoals de pook van de EDC-versnellingsbak die goedkoop aanvoelt wanneer je hem bedient. Dat doet de kleine pook van de EAT8 in de Citroën beter.

Het punt gaat in elk geval naar de C5 Aircross, omdat zijn uitrusting moderner en uitgebreider is dan die van de Kadjar. Wat denk je bijvoorbeeld van zetels met massagefunctie en filehulp bij de adaptieve snelheidsregelaar? Die dingen zijn niet beschikbaar op de Renault, die bij zijn update wel wat nieuwe features kreeg.

20190412095202img7010.jpg
20190412095208img7014.jpg

20190412095207img7045.jpg
20190412095207img7050.jpg

Comfort: punt voor Citroën

Het paradepaardje van de Citroën-SUV is comfort. En ook op dat vlak overtuigt de C5 Aircross. Opnieuw hoeft de Renault Kadjar niet echt onder te doen, maar het rijcomfort van de Citroën weet nog meer te charmeren dankzij zijn typische hydraulische druklagers. Daardoor lijkt hij over het asfalt te zweven. Ook grote oneffenheden worden opmerkelijke goed gefilterd. Voeg daar nog een verzorgde geluiddemping aan toe en zachte zetels, en je zit aan boord van een SUV waar je onvermoeibaar kilometers mee afmaalt.

De C5 Aircross is ook veelzijdiger: zijn koffer is ruimer (tussen 580 en 720 liter, tegenover 408 liter voor de Kadjar), praktischer en meer moduleerbaar. Drie afzonderlijke achterzetels van dezelfde grootte en apart verschuifbaar: handig voor gezinnen.

20190412095202img7006.jpg
20190412095209img7109.jpg

20190412095205img7036.jpg
20190412095206img7041.jpg

Motor: gelijkspel

Renaults nieuwe 1.3 turbobenzine die Renault samen met Daimler ontwikkelde blaakt van gezondheid. In zijn krachtigste versie van 160 pk geeft hij vleugels aan de Kadjar, ondanks zijn kleine cilinderinhoud. Tegelijk is hij soepel en stil. Hij werkt bovendien ook prima samen met de EDC-zesbak.

Hij kan dus moeiteloos mee met de 1.6 PureTech van 180 pk en achttrapsautomaat in de C5 Aircross. Cijferliefhebbers: de 1.3 TCe van Renault heeft iets meer koppel dan de 1.6 PureTech 180 (260 Nm tegenover 250 Nm).

20190412095204img7020.jpg

Weggedrag: punt voor Renault

Bij een dynamische rijstijl is de Renault Kadjar efficiënter dan de Citroën C5 Aircross: hij houdt zijn koetswerkbewegingen beter onder controle. De Citroën is eerder comfortabel dan sportief: je moet dus rekening houden met wat ‘zwevende’ bewegingen en parasietreacties in het koetswerk bij een sportievere rijstijl. Het stuur van de C5 Aircross voelt dan weer consistenter aan dan het kunstmatige stuur van de Kadjar.

20190412095208img7051.jpg

Prijs: punt voor Renault

De Citroën C5 Aircross 1.6 PureTech 180 EAT8 is beschikbaar vanaf het tweede uitrustingsniveau, Live, en kost € 30.950. Renault reserveert zijn 1.3 TCe van 160 pk voor de nieuwe topversie Black Edition, die het bij de facelift van de Kadjar invoerde. Met EDC-versnellingsbak kost hij € 33.925. Dat blijft wel onder het niveau van de C5 Aircross in de derde uitvoering Feel (€ 33.850) en topversie Shine (€ 36.600).

Met zijn kleinere cilinderinhoud, lagere vermogen en bijna gelijkaardige CO2-uitstoot (135 tegenover 131 g/km) is de Kadjar fiscaal bovendien iets vriendelijker in bijna het hele land. Alleen de BIV in Vlaanderen ligt iets hoger door de hogere CO2-uitstoot (€ 455 tegenover € 395). De jaarlijkse verkeersbelasting ligt dan weer lager (€ 172 tegenover € 250). In Wallonië en Brussel is het verschil in BIV groter: € 2.478 voor de Citroën en € 1.239 voor de Renault.

20190412095204img7016.jpg
20190412095207img7047.jpg

Besluit: gelijkspel

Tel de punten op en je komt uit op een gelijkspel. Maar er zit meer achter dan dat. Zoek je een comfortabele en praktische gezins-SUV, dan zal de Citroën je meer overtuigen. Wil je iets klassiekers dat dynamischer rijdt en financieel iets interessanter is, dan kom je uit bij de Renault.

20190412095201img6994.jpg