Polestar moet zijn carrière in Europa nog beginnen, maar is al tegen de nodige tegenslag gebotst: nadat het eerder al werd geconfronteerd met vervelende betrouwbaarheidsproblemen, moet het nu stoppen met auto’s te verkopen in Frankrijk. De reden? Citroën vindt dat het merklogo van Polestar te veel lijkt op zijn eigen logo en op dat van DS.
Het nieuws is te lezen in het Franse magazine L’Automobile Magazine. Al in juli 2019 legde Citroën een klacht neer bij het Franse gerecht, dat op 4 juni 2020 verklaarde: “De onderneming POLESTAR PERFORMANCE heeft de reputatie geschaad van de Franse merken nummer 3422762 en nummer 3841054, waar de onderneming AUTOMOBILES CITROËN eigenaar van is”. Het gerechtelijk hof van Parijs heeft Polestar een boete van 150.000 euro opgelegd als schadevergoeding, naast een verbod om zijn merklogo in Frankrijk te gebruiken, te beginnen vanaf 3 maand na het vonnis en dat gedurende zes maand.
Wie naar de internationale website van Polestar surft en in het keuzemenu gaat kijken om te selecteren in welke markt je woont, vindt Frankrijk niet terug in de lijst. Wel kan je de volgende waarschuwing vinden: “De toegang tot de website van Polestar is niet mogelijk voor het Franse publiek als gevolg van territoriale beperkingen rond het gebruik van de Franse handelsmerken nummer 016898173 en nummer 01689532”, gevolgd door het telefoonnummer van een helpdesk.