De tijdsklok gaat nu in voor Frankfort en de constructeurs die ons overstromen met persberichten van voorstellingen, nieuwigheden en concepten. Hierbij een Citroën-concept. De C-SportLounge zal werelds onthuld worden op het Salon de Francfort 2005, en dit is, volgens de franse constructeur, « een nieuwe interpretatie van de wagens benoemd als ‘gran turismo’ maar in evenwicht met de evolutie van het plezier in de autosector ».
Aerodynamisch
De C-SportLounge moet de kracht voorstellen met zijn breedheid en zijn ronde zijvormen. Het onderzoek naar aerodynamisme werd ook vertaald door vloeiende lijnen en een lang dakpaviljoen. De luchtverplaatsing werd door de ingenieurs uitzondelijk bewerkt om aan een Cx te bekomen van 0,26. De ontwerpers drongen aan voor een wijde voorruit die hoog opkomt, om zo, zonder enige stop, te komen tot het panoramisch dak. Deze technische keuze laat een betere zichtbaarheid toe door een grote oppervlakte die tevens héél veel licht binnenlaat. Dit speelt ook op de algemene estetische indruk van deze wagen met zijn aantrekkelijke lijnen.
Luxe en comfort
De binnenruimte van de C-SportLounge is, volgens het zeggen van Citroën, « luxueus ». In ieder geval, deze werd ontworpen om vier volwassenen te ontvangen. De sfeer binnenin is een mengeling van bewerkte edelstoffen, met een verzorgd mechanisch bestuursbord. Met een tegengestelde opening van de achterdeuren, geeft dit concept een ongewone bereikbaarheid op zo’n type wagen. Bovendien kan de kofferinhoud voor grotere reizen voorzien worden.
Aan het stuur
Het besturingspaneel kreeg een cockpit-sfeer, bezield uit de luchtvaart. Deze indruk werd krachtiger door het exclusieve gebruik van wijzers en de plaatsing. Inderdaad, de bestuurder is er koning te rijk. Met zijn aparte zetel heeft de bestuurder de volledige controle over de middenconsole, die de versnellingsbak en de airco bevat. Bovendien is zijn stuur voorzien van centrale fixe bedieningen en met een pallet voor de wijziging van de versnellingen.
© Olivier Duquesne
Ontdek meer inzichten
Citroën