De Franse autogroep PSA probeert al enkele jaren zijn (relatief zwakke) positie op de Chinese markt te verstevigen. Dat werpt stilaan zijn vruchten af. In het eerste kwartaal van 2014 groeide de wereldwijde verkoop van Citroën met 7 procent, vooral dankzij China. Het is nu zelfs de belangrijkste markt geworden voor het merk, met één op vier verkochte Citroëns.

De strategie van Citroën is om modellen specifiek voor deze markt te ontwikkelen, zoals een sedanversie van de C4 of de SUV DS 6WR. Die laatste krijgt nu een kleine broer: de C3-XR. Het is een compacte cross-over aangedreven door een turbobenzinemotor met 160 pk.

Om de vijftigste verjaardag van de diplomatieke banden tussen Frankrijk en China te vieren en de Franse afkomst te benadrukken, presenteert Citroën zijn nieuwste telg niet in China, wel in zijn ‘belevingswereld’ C42 aan de Champs-Elysées, waar hij vanaf vandaag (1 oktober) te zien is.

Alleen in China kun je hem vanaf december kopen, wij moeten het stellen met de C4 Cactus. Aan jou om uit te maken of dat zo’n slechte zaak is …