KTM is niet van plan om de kaas van z’n boterham te laten eten. Andere constructeurs vissen meer en meer in de vijver waarin de Oostenrijkse fabrikant actief is, dus lanceert KTM een Super Adventure.

Deze Super Adventure kan uitpakken met de spierballen van de 1290 SuperDuke R. Dat wil zeggen dat tussen de wielen een V2 hangt die zomaar eventjes 160 (!) pk levert. Onderhuids kreeg hij nieuwe nokken en een nieuwe krukas.

Om het comfort aan boord van deze krachtige hoogpoter te verbeteren, monteerde KTM een nieuw windscherm dat manueel instelbaar is, een benzinetank van 30 liter en verwarmd zadel en dito handvaten.

De Super Adventure herneemt de indrukwekkende elektronica van z’n ‘kleinere’ broertje: elektronisch instelbare vering met verschillende modi, meerdere mappings voor het blok, het C-ABS, stabiliteitcontrole, cruise control en een meter voor de bandendruk. Kortom, een Adventure die alle concullega’s recht in de ogen kan kijken.

Naast deze power house pakt KTM op de Intermot ook uit met de elektrisch aangedreven Freeride E. Die komt nu in drie verschillende versie: de E-XC, de E-SX en de E-SM.

De E-XC is uitgerust met een ‘road legal’ kit die - zoals de naam laat vermoeden - toelaat om er ook de openbare weg mee op te gaan: verlichting, richtingaanwijzers en spiegels zijn dus inbegrepen. Verder laat z’n vermogen van 11 kW toe om ‘m met een A1-rijbewijs te besturen en met z’n gewicht van 110 kg is dat - ook letterlijk - geen zware opdracht.

De E-XS is dan weer enkel uitgerust om er op de gesloten omloop mee ‘los’ te gaan.

De E-SM tenslotte verwijst naar z’n Supermotard-accenten en hij verschilt ten opzichte van de E-XC door z’n kleinere wielen. Hij is dan wel niet zo polyvalent inzetbaar als de enduro-versie, hij heeft in de nauwe straten en steegjes een voetje voor door z’n aangepaste vering en z’n drie verschillende rijmodi.