Op het salon van Brussel schitterde nog het prototype, maar hier kijk je naar de definitieve C4 Cactus die vanaf juni bij de dealers staat. Citroën is er wonderwel in geslaagd om de guitige look van het prototype bijna helemaal te bewaren. Het opvallendste stijlkenmerk zijn wellicht de zogeheten airbumps, kunststof met luchtkussentjes aan de deuren die schokken opvangen en beschikbaar zijn in vier kleuren. Ze dragen in ieder geval bij tot de aparte look van de C4 Cactus. “Het design zal misschien niet bij iedereen in de smaak vallen, maar so what?”, klinkt het bij Citroën.
Interieur
Qua afmetingen situeert de C4 Cactus zich tussen de C3 en C4. De wielbasis is even lang als bij de C4 berline en enkele slimme ideeën scheppen extra ruimte. Zo verhuisde de passagiersairbag van het dashboard naar de dakhemel, een wereldprimeur. De gerobotiseerde versnellingsbak bedien je niet met een pook, maar met drie knoppen (D, N en R) en hendeltjes aan het stuur als je graag zelf het heft in handen neemt.
De ontwerpers gooiden zoveel mogelijk bedieningsknoppen overboord en centraliseerden de functies rond een modern aanraakscherm van 7 duim. Apps en internet ontbreken evenmin en alle instrumenten zijn 100 procent digitaal.
Lichtgewicht
De C4 Cactus moest goedkoop en licht zijn. Hij weegt ongeveer 200 kg minder dan een C4 berline, onder meer dankzij de achterruiten die niet naar beneden maar naar buiten toe openen (11 kg winst) of de neerklapbare achterbank uit één stuk (6 kg lichter). Heel wat onderdelen werden weggeplukt uit andere modellen. Zo herken je misschien de zijspiegels van de C-Elysée en stamt het aanraakscherm uit de Peugeot 308.
Met een gewicht van minder dan één ton volstaan kleine motoren. Citroën kiest voor driecilinder benzines (82 en 110 pk) en viercilinder diesels (92 en 100 pk). Veel dorst heeft deze cactus niet, de zuinigste diesel haalt 3,1 l/100 km (82 g CO2/km). Vierwielaandrijving staat niet op het programma.
Kosten
De hamvraag blijft natuurlijk hoeveel deze leuke Citroën kost, een antwoord dat het Franse merk voorlopig schuldig moet blijven. De Belgische importeur werkt trouwens aan enkele alternatieve oplossingen zoals een maandelijks forfait of een prijs per kilometer voor de aankoop, de brandstof, het onderhoud en de verzekering. We zijn benieuwd …