Dynamischer

Ken je de allereerste Picasso uit 1999 nog? Een monovolume in de vorm van een ei die een zeker succes kende. De tweede generatie, gecommercialiseerd in 2006, had complexere vormen. Het comfort en de functionaliteit bekoorden ons sterk, maar het weggedrag stond bekend om zijn rolneigingen en luiheid. Dat is anders in de nieuwkomer, die veel dynamischer is van vorm en, volgens het merk, ook op de weg.

Compacter

De nieuwe C4 Picasso is kleiner en lager dan zijn voorganger en is 4,43 meter lang. Dat betekent niet dat de passagiers slechter behandeld worden. De passagiersruimte groeit zelfs, net als de 537 liter grote koffer. En dat is niet alles. Citroën voegt 40 liter opbergvakjes toe in het interieur en een koffervloer met daaronder handige opbergcompartimenten. Als je nu nog niet weet waar je de afstandsgestuurde auto van jouw zoontje kwijt kunt …

Technologisch interieur

Citroën noemt de C4 Picasso een Technospace. Het mag duidelijk zijn: we zitten in de 21ste eeuw. Het begint al met twee multimediaschermen. Het eerste staat binnen handbereik en werkt zoals een tablet, die zo populair is bij de jeugd. Het tweede is een gigantisch scherm met diameter van twaalf duim (behalve op het basismodel) dat hoger staat en de rij- en multimedia-informatie toont.

Daar kun je in optie nog de Lounge-zetels met massagefunctie aan toevoegen (verwacht echter niet de lenige vingers van jouw favoriete Thaise) en zelfs een verlengd zitkussen voor de benen van de passagier voorin, zoals een topzetel in een langeafstandsvlucht.     

Licht    

De heldere sfeer in het interieur wordt gegarandeerd door het panoramische dak en de gelijknamige voorruit, die reikt tot net boven het hoofd van de voorste inzittenden. Die zitten trouwens vorstelijk. De drie zetels achterin hebben een kleiner formaat, maar je kunt ze afzonderlijk regelen (lengte en hellingshoek). Ze plooien ook samen om een vlakke laadvloer te vormen.

Hoogwaardige uitrusting

Vanaf de basisversie is de zogeheten Multiconnect beschikbaar, de nieuwste vondst van het merk. Het is een tablet met internetverbinding (via een 3G-sleutel) die services aanbiedt zoals het weer, de Michelin-gids, Coyote, Facebook, … Nog een modern snufje is de automatische parkeerhulp (die het stuur overneemt) voor krappe ruimtes (20 cm voor en achter volstaan).

Daar voegen we nog de elektrische achterklep, de veiligheidsafstandsindicator (in seconden), de waarschuwing voor wegmarkeringen, waarschuwing voor botsingen (spant de gordel aan en maant je aan om te remmen), het stopcontact van 220 volt en de handenvrije toegang.

En dan is er nog de actieve snelheidsregelaar. Je kent het principe stilaan: eens de geprogrammeerde snelheid bereikt is, richt hij zich op de voorligger om een veiligheidsafstand te bewaren. Maar dit systeem werkt niet op de remmen. Vertraagt de auto voor je, dan doet de C4 Picasso dat ook, maar remt de voorligger dan signaleert alleen een biep dat het tijd is om het rempedaal in te duwen. Jammer dat het concept niet verder doorgedreven werd.

De motoren

Als benzine biedt Citroën maar twee motoren aan (VTi 120 en THP 155), maar bij de diesels is de keuze ruimer: 1.6 e-HDi 90 en 115 of 2.0 HDi 135 en 150. Ze voldoen nu al aan de Euro 6-uitstootnorm. Onze testwagens beschikten alleen over manuele versnellingbakken, maar er is ook een gerobotiseerde bak beschikbaar. Volgens Citroën werd die grondig herzien … Het is te hopen, want deze ‘geautomatiseerde’ versnellingsbak kon ons tot nu toe niet bepaald overtuigen.         

Onduidelijke ergonomie

Citroën houdt van multifunctionele stuurwielen. Nergens anders staan er zoveel knoppen op! Bovendien zijn de submenu’s van de tablet soms moeilijk toegankelijk en niet altijd logisch (de twee schermen worden apart bediend, behalve voor de navigatie). Kortom, het is moeilijk om van in het begin wegwijs te geraken in de bediening, die ons zelfs als autojournalist af en toe deed vloeken.

Rijdt dynamischer, maar …

Het is ongetwijfeld op de weg dat de C4 Picasso het meeste is gegroeid. Geen koetswerkbewegingen deze keer, het weggedrag past bij de dynamische look. Hij blijft stabiel in bochten en het is perfect mogelijk om een vlot tempo aan te houden op bochtige wegen. Zelfs de stuurbekrachtiging heeft ons overtuigd. Dit platform lijkt onder een gunstig gesternte geboren, maar biedt toch niet het bijna sportieve rijplezier van een Ford C-Max, Peugeot 5008 of zelfs VW Touran.

Nog een opmerking: de ophanging filtert soms vrij droog, vooral bij lage snelheden, wat breekt met de gewoontes van het huis. Merk op dat de 18-duimsvelgen dit fenomeen nog accentueren.

Verleidelijke diesel, THP zonder fut

Wat de motoren betreft, blijft de 1.6 HDi 115 trouw aan zichzelf: soepel, stil, een goed bereik wanneer nodig en altijd zuinig. Zonder twijfel is dit de beste koop. De manuele zesversnellingsbak schakelt middelmatig.

In de THP 155 is er vreemd genoeg minder reden tot feesten. Hij verleidt nog altijd met zijn discrete en verfijnde geluid, gebrek aan trillingen en beschaafde werking, maar is sloom. Je zou haast geloven dat hij antidepressiva in plaats van benzine slikt …

Prijzen

De prijs van de C4 Picasso start bij 20.990 euro als benzine en 21.990 euro als diesel in de afwerking Attraction. De Séduction-versie, die verleidt met meer uitrusting en een groter motorenaanbod, kost 22.150 euro (benzine) of 24.150 euro (diesel). Twee andere afwerkingen vullen het plaatje aan: Intensive en Exclusive.