We hebben niet lang moeten wachten na de voorstelling van de Peugeot 408 om de Citroën-interpretatie van de crossover-coupé te ontdekken. Het merk met de ‘double chevron’ stelt met de C4 X een hoog op zijn poten staande berline voor met een aflopende daklijn, die in de catalogus een plaats krijgt tussen de C4 en de C5 X

4,60 m

Concreet neemt deze C4 X met een lengte van 4,60 m afstand van de 'gewone' C4 (4,32 m), terwijl hij minder omvangrijk blijft dan zijn grote broer, de C5 X (4,80 m). De C4 X behoudt wel de 2,67 m lange wielbasis van de C4. Maar die wielbasis zorgde bij die C4 al voor heel wat ruimte.

510 liter bagageruimte, maar geen hatchback

Anderzijds komt de grotere achteroverhang wel het bagagevolume ten goede. Achterin de C4 X kan tot 510 liter geladen worden, tegen slechts 380 liter voor de C4. In dit geval heb je echter te maken met een traditionele kofferklep in plaats van een hatchback waarbij de achterruit mee opent.

Comfortabel en uitgepuurd

Aan boord van de C4 X vind je een strak dashboard dat de MyCitroën Drive Plus interface met zijn grote aanraakscherm erft (tot 10 inch in dit geval), een systeem dat zijn intrede deed op de C5 X. Geheel in lijn met het Citroën-DNA biedt deze C4 X ook een hoog comfortniveau, dankzij de zachte Advanced Comfort zetels in combinatie met de doordachte ophanging met progressieve hydraulische veerdempers.

Alleen elektrisch

Hoewel verbrandingsmotoren voor andere markten gepland zijn, heeft Citroën besloten om in België alleen de elektrische versie aan te bieden, de ë-C4 X . Deze variant gebruikt dezelfde aandrijflijn als de andere elektrische modellen op hetzelfde platform. Dit omvat een elektromotor van 100 kW (136 pk) en 260 Nm, gekoppeld aan een batterij met een capaciteit van 50 kWh. Citroën geeft een WLTP rijbereik op van 360 km.

De verkoop van de ë-C4 X start eind dit jaar.