Laten we niet rond de pot draaien: in Europa boert de markt slecht. De volumemerken zien hun marktaandelen uitgehold door de meer gespecialiseerde merken en nieuwkomers. Niet bepaald goed nieuws voor PSA, dat enkele jaren geleden nog een hoofdrol speelde. Wat zijn de oplossingen voor de toekomst?
Stand van zaken
Ten eerste is er de mondialisering. De Europese markt geraakt geleidelijk verzadigd en het is meer dan tijd om te kijken of het gras elders niet groener is. PSA, dat vaak bekritiseerd wordt omdat het zich focust op het oude continent, pakt de zaken aan en exporteert. Citroën verkocht bijvoorbeeld maar 10 procent buiten Europa in 1998, dat is nu gestegen tot 30 procent. Dat percentage zou nog moeten groeien, zo hoopt de PSA-groep. De constructeur werkt hiervoor aan nieuwe oplossingen en klinkt optimistisch.
In Europa gaat het slecht
In Europa kelderde de verkoop met 23 procent tussen 2007 en 2012. Tijd om zich te herpakken en verse producten te lanceren, die mee zijn met hun tijd. Van een DNA dat vooral gericht is op comfort evolueert de Franse constructeur naar andere ideeën, zoals design en technologie. Zonder het comfort te negeren. Tot zover de samenvatting van de theorie. In de praktijk vertaalt zich dat eerder slecht in de DS5, het topmodel van de constructeur en de vaandeldrager van het merk, met een stalen ophanging die te stevig is, terwijl in het gamma een hydraulisch systeem bestaat dat geldt als referentie. De B2B-markt heeft er anders over beslist. De keuze van de boekhouder in plaats van het hart. Dat kunnen we begrijpen.
De producten
Behalve bedrijfsvoertuigen (waar Citroën aan de top van de verkoop staat), vormen de personenwagens C3, C4 en C5 het hart van het gamma. Deze modellen worden aangevuld met een nieuw concept, dat van de monovolumewagens zoals de C3 Picasso en C4 Picasso.
Topgamma
Maar de echte wil van Citroën is om een topgamma uit te bouwen om te ontsnappen aan het weinig benijdenswaardige lot van de generalistische constructeurs. De DS-lijn met de DS3 (180.000 verkopen), DS4 (50.000 verkopen) en DS5 (20.000 verkopen) is hierop het antwoord. Samengeteld is dat 250.000 voertuigen of nauwelijks 15 procent van de wereldwijde verkoop van het merk. Belachelijk? Er is meer: in China, het land dat momenteel op ieders lippen brandt, explodeert de verkoop op de premiummarkt. Citroën reageert hierop en lanceerde in juni DS-centra in China.
In het algemeen vertaalt deze wil om “naar omhoog te ontsnappen” zich in de producten maar ook in het marketingconcept, zoals het onderhoud en de aangepaste dealers. Wait and see …