Ondanks zijn status van bestseller in de jaren '90 verdween de CB500 tweecilinder uiteindelijk uit het Honda gamma, zonder vervanger. Toch heeft het de moeite geloond om wat geduld te hebben want in 2013 krijgen we de keuze uit drie nieuwe CB modellen: de roadster CB500F, de sportieve CBR500R en de CB500X trail.

De nieuwe reglementering inzake het Europese rijbewijs en Aziatische groeimarkten (deze modellen worden in Thailand gebouwd) zijn ongetwijfeld niet vreemd aan deze comeback. Honda wou, na de voorstelling van de drie NC700 modellen verleden jaar, ook de markt van de niet al te zware motoren niet missen. 

A2 rijbewijs

Met een vermogen van 35 kW is de CB op maat gemaakt voor de bezitters van het nieuwe A2 rijbewijs met een licht, lenig en budget vriendelijk model. Aan verfijning ontbreekt de nieuwe watergekoelde 471 cc niet. Hier werden dan ook de technologieën voor gebruikt dat ook dienst doen op modellen als de CBR600 en 1000RR, wat onder andere een heel compact motorblok heeft opgeleverd.

Bij het ontwerpen van het motorblok werd bijzonder veel aandacht besteed aan opsporen van de minste wrijvingen dat een negatieve impact konden hebben op de prestaties. Een drijfveer dat voor de ontwikkeling van alle onderdelen van het blok van toepassing waren. Het stalen kader van de nieuwe CB laten een optimale gewichtsverdeling toe.

Gamma

De drie nieuwe CB modellen maken gebruik van één en dezelfde motor en chassis. De CB500X heeft niet alleen een andere look, hij heeft ook een licht aangepaste geometrie (de wielbasis is 11 mm langer, het zadel staat 20 mm hoger en is breder). De CB500F en CBR500RR verschillen enkel van look. De RR versie zal trouwens gebruikt worden voor de European Junior Cup, een kampioenschap voor jonge piloten met een toegangsticket voor de Superstock voor de winnaar! 

Met dit CB gamma laat Honda nog maar eens zien hoe hun toekomstbeeld eruit ziet met meer bescheiden, goedkopere, intelligente en smaakmakende modellen.