De ongelooflijke mediastorm na de voorstelling van de DS is wat gaan liggen. Niet helemaal terecht overigens, want met de DS stelde Citroën een reeks premiumproducten voor. Het eerste model van de lijn is op de C3 gebaseerd en wordt na het salon van Frankfurt gecommercialiseerd.
Aparte look
De DS3 heeft een uitgesproken karakter en doet in niets aan de eivormige C3 denken. De gedrongen vorm, het aparte dak en de dynamische uitstraling geven hem een eigen identiteit. Het interieur is uitstekend afgewerkt en ziet er erg origineel uit. Het instrumentenbord bestaat uit drie conische wijzerplaten. Enige gelijkenis met de toekomstige ‘standaard’ C3 is uitgesloten. De DS3 is een stijlicoon en straalt dynamisme uit
Individualiseren
Net als concurrenten Mini, Alfa MiTo en Fiat 500 kan de DS3 sterk geïndividualiseerd worden. Zo kan je onbeperkt spelen met de kleur van koetswerk, spiegels, dak, wielen, boordplank en andere onderdelen.
Dynamisme en ecologie
Citroën benadrukt dat het onderstel doorontwikkeld werd, wat een erg prettig rijgedrag opleverde. Ook de veiligheid staat voorop en de DS3 krijgt standaard ESP (elektronische stabiliteitscontrole) en 6 airbags. Je kunt kiezen tussen twee dieselmotoren van 90 en 110 pk en drie benzinemotoren van 95, 120 en 150 pk. Bij de 1.6 HDI van 90 pk blijft de CO2-uitstoot beperkt tot 99 g/km. Hierdoor heb je recht hebt op de overheidskorting van 15 procent.