Vandaag de dag staan Franse auto’s vooral bekend om hun comfort, maar veertig jaar geleden was dat wel anders! Destijds hadden de Franse merken minstens twee of drie sportieve varianten in hun gamma, die vooral populair waren bij de ‘jonge, dynamische kaderleden’, om het in de stijl van die tijd te zeggen. Met hun messcherpe onderstellen waren deze sportwagens heer en meester op kronkelende wegen. Zelfs bestuurders van veel krachtigere GT’s hadden moeite om ze bij te houden! Wil je die rock-‘n-rollperiode herbeleven? Dit zijn vijf modellen waarvan de waarde de komende jaren alleen maar zal stijgen. En omdat we het goed willen aanpakken, hebben we gekozen voor wagens van (bijna) vijf verschillende merken!
1. Citroën BX GTI 16S (1987 – 1992)
De BX een opa-auto? Dat imago heeft hij misschien, maar men vergeet te snel de indrukwekkende sportieve varianten die van dit model werden afgeleid! Getekend door Marcello Gandini, kreeg de BX een hoekig koetswerk dat perfect bij zijn tijdsgeest past. Onder de motorkap zat een breed gamma aan benzine- en dieselmotoren, maar de krachtigste versie was de 1,9-liter 16-kleppenmotor met 160 pk.
Een serieus vermogen voor zo’n lichte wagen! Voeg daar de hydropneumatische ophanging aan toe en je krijgt een verbluffende mix van comfort en wegligging – zelfs vandaag is de rijervaring nog indrukwekkend! Deze zeldzame BX GTI 16S wisselt van eigenaar voor bedragen tussen de 12.000 en 18.000 euro. Een koopje, gezien zijn exclusiviteit!
2. Peugeot 309 GTI 16S (1987-1993)
Denk je aan een sportieve Peugeot uit de jaren ‘80, dan komt meteen de 205 GTI in gedachten. Een icoon, dat zo populair was dat het zijn sportieve broers volledig overschaduwde! Een van de slachtoffers? De 309 GTI, die minstens even plezierig was om te rijden en dezelfde motor deelde.
Wil je echter nog wat extra punch en exclusiviteit, ga dan voor de 16-kleppenversie, een luxe die de 205 GTI nooit kreeg. Met 160 pk (jawel, dezelfde motor als de BX hierboven!) en een gewicht onder de 1.000 kg, was de 309 GTI 16S de koning van de secundaire wegen! Er werden minder dan 6.000 exemplaren van gebouwd, waardoor hij zeldzaam is. Afhankelijk van de staat kost een exemplaar vandaag tussen de 15.000 en 25.000 euro. Gezien zijn zeldzaamheid en prestaties is dat een koopje!
3. Renault Fuego Turbo (1983-1986)
Een Renault Fuego een ‘patserbak’? Misschien… twintig jaar geleden. Maar tijden veranderen, en wat vroeger oubollig was, kan vandaag helemaal hip zijn! Kijk maar naar de comeback van de Renault 15 en 17.
Als spirituele opvolger van die modellen heeft de Fuego dus zeker potentieel als toekomstige klassieker! Zijn looks en digitale instrumentenpaneel maken hem een schoolvoorbeeld van de jaren ‘80. De versie die je moet hebben? De Turbo! Deze versie uit 1983 had een 1,6 liter-turbomotor met 132 pk en haalde een topsnelheid van 200 km/u. Een pittige auto, die nu steeds meer verzamelaars aantrekt. Maar opgelet: goed bewaarde exemplaren zijn uiterst zeldzaam! De prijzen schommelen tussen de 9.000 en 14.000 euro.
4. Alpine GTA Turbo (1985-1990)
Zijn de Porsche 911 SC en Carrera 3.2 onbetaalbaar geworden? Kijk dan eens naar de Alpine GTA! Of beter gezegd: de Renault Alpine GTA, want dit was de eerste Alpine die volledig onder Renault werd geproduceerd.
De GTA zit wat ingeklemd tussen de A310, die al jaren een gegeerd verzamelobject is, en de A610, die de kroon op het werk van deze lijn vormt. Daardoor blijft de GTA relatief betaalbaar, met prijzen tussen 20.000 en 35.000 euro. Nochtans is deze Franse GT met zijn 2,5 liter-PRV V6 en turbo geen doetje! Met meer dan 200 pk en een 0-100 km/u-tijd van 7 seconden is hij meer dan een waardig alternatief voor een klassieke 911.
5. Talbot Samba Rallye (1983-1989)
Talbot? Die naam doet bij velen vandaag niet veel belletjes meer rinkelen, maar ooit bouwde dit merk enkele van de mooiste wagens ter wereld! Toen Peugeot Talbot in 1979 nieuw leven inblies, werd er volop ingezet op sportieve modellen. Denk maar aan de legendarische Talbot Sunbeam Lotus.
Die is ondertussen onbetaalbaar geworden, maar zijn populariteit trekt een ander model mee in zijn kielzog: de Samba Rallye! Deze kleine krachtpatser had een 1,2 liter-benzinemotor met twee forse carburateurs, goed voor 90 pk. ‘Slechts’ 90 pk? Misschien, maar met minder dan 800 kg en een uitstekend onderstel zorgde dat voor een levendige rijervaring! Goed bewaarde exemplaren zijn uiterst zeldzaam. Reken op een prijs tussen de 8.000 en 12.000 euro als je een mooi exemplaar op de kop wilt tikken!