Arnaud Henckaerts

27 SEP 2022

Code rood voor de Ford Mustang: 1.300 pk!

Vind je de nieuwe Mustang wat aan de makke kant? Shelby American heeft de oplossing.

Ford onthulde eerder deze maand de nieuwe generatie van de Mustang. Die is opnieuw verkrijgbaar met een V8 en Ford voorziet zelfs een ‘Dark Horse’, met versies die af-fabriek op maat gemaakt worden voor verschillende motorsportdisciplines. Maar in Amerika kunnen auto’s nooit groot, snel of krachtig genoeg zijn, en dus is het wachten op nog straffere versies van specialisten als Roush of Shelby American. In afwachting heeft Shelby de strafste Mustang ooit onthuld op basis van de uitgaande generatie.

Ultieme Mustang

De Shelby Mustang ‘Code Red’ is de krachtigste versie in de bijna 60-jarige geschiedenis van de ‘Pony Car’. Hij is gebaseerd op de GT500-versie van de bestaande Mustang, die met zijn 760 pk sterke 5.2 liter V8 met compressor al niet echt traag te noemen was. Dat kon VROOM.be vorig jaar nog zelf vaststellen tijdens een exclusieve test. Maar alles kan beter, dachten ze bij Shelby, en dus ontwikkelden ze een kit voor de GT500 die motor een stuk straffer maakt.

Andere zuigers, een nieuwe motorsturing en injectiesysteem en vooral ook twee turbo’s zorgen voor een vermogen van niet minder dan 1.300 pk! Daarvoor moet je wel E85 tanken, benzine die voor 85 % uit ethanol bestaat en in sommige Europese landen aan de pomp te verkrijgen is als milieuvriendelijk alternatief voor gewone benzine. Tank je wel gewone benzine, dan moet je het stellen met ‘amper’ 1.000 pk.


Daarnaast krijgt de ‘Code Red’ natuurlijk een specifiek interieur en de nodige opsmuk voor het koetswerk, voornamelijk in koolstofvezel, om te tonen hoe krachtig hij is en de aerodynamica te optimaliseren. Maar er werd ook gewerkt aan het onderstel zodat dat ook om kan met het hoge vermogen. Nieuwe assen, een aangepaste en in hoogte verstelbare Magneride ophanging en 20 duim grote velgen in gesmeed aluminium bijvoorbeeld.

Elk voordeel heeft z’n nadeel

Er hangen een aantal nadelen aan de ‘Code Red’, en dan hebben we het niet over zijn (waarschijnlijk astronomische) brandstofverbruik. Zo brengt Shelby maar 30 stuks van de kit op de markt, 10 voor elk van de laatste drie jaren van de GT500 (2020, 2021 en 2022). En dan is er nog de prijs: Shelby American vraag niet minder dan 209.995 dollar voor de ombouw van een bestaande GT500, die niet is inbegrepen!

Maar het grootste nadeel: je mag er niet mee de openbare weg op… Een ‘drag strip’ aanleggen in je tuin dan maar? Je moet wat over hebben voor de krachtigste en één van de meest exclusieve Mustang-uitvoeringen ter wereld. Of als het net iets bescheidener mag, kan je natuurlijk altijd gaan voor de nieuwe Focus ST met Track Pack...

Advertentie
Advertentie
Advertentie