Deze Ferrari 365 GTB/4 Daytona Prototype van Scaglietti uit 1967, met chassisnummer 10287, is van kapitaal belang voor Ferrari. Het is namelijk de voorbode op Ferrari's antwoord op de Lamborghini Miura: de iconische Daytona. Enzo Ferrari wou echter liever het paar voor de kar spannen, en niet erachter. Vandaar de meer traditionele aanpak voor het in die tijd nieuwe model, met de motor voorin en de aandrijving op de achterwielen.
Unieke motor voor deze auto!
Enzo blijft vrij traditioneel in zijn aanpak en rekent opnieuw op Pininfarina voor het ontwerp van dit nieuwe model... wat een uitzonderlijk vloeiende lijn oplevert! Het hoogtepunt van het model is echter zijn motor, die uniek is voor het prototype. De Colombo-V12 (naar de ingenieur achter het motorontwerp) werd grondig onder de loep genomen en ziet zijn cilinderinhoud toenemen tot 4,4 liter, met nog talloze aparte details: een drogecartersmering, 6 Weber-carburateurs, een dubbele ontsteking en zelfs een speciale distributie met 3 kleppen per cilinder. De motor is rechtstreeks afgeleid van de 330 P4-racewagen. Ook dat is een uniek exemplaar!
De ontbrekende schakel
Dit prototype is dus de ontbrekende schakel tussen de 275 GTB en de nakende Daytona. We zien er ook visuele elementen in terug van beide modellen. Na voor fabriekstests te zijn gebruikt, werd chassisnummer 10287 in 1968 voor het eerst ingeschreven en heeft het exemplaar intussen verschillende eigenaren gekend, alvorens terug te keren naar Europa voor een grondige restauratie.
Zijn unieke ontwerp en zijn fascinerende geschiedenis maken deze unieke wagen tot een extreem gewild verzamelobject voor kenners. Als prototype van de Daytona, neemt deze auto een speciaal plekje in in de geschiedenis van Ferrari, en vormt hij ongetwijfeld een mooie aanvulling op elke prestigieuze autoverzameling. Haal je portefeuille dus maar boven! Het prototype van de Ferrari 365 GTB/4 Daytona wordt geveild door RM Sotheby's tussen 22 en 26 mei.
Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: