François Piette

22 AUG 2016

Vergeten concept: de Volkswagen W12 Coupé

Superlatieven schieten vaak tekort om de knowhow van het merk te beschrijven, maar conceptcars leiden niet altijd tot een productiemodel. We kijken terug naar een van die modellen: de VW W12 Nardo!

Ferdinand Piëch: een charismatische persoonlijkheid, geniaal ingenieur en ook grote baas van Volkswagen in het laatste decennium van de twintigste eeuw. Om de rest van de auto-industrie te verbazen en iedereen te tonen dat de Volkswagen-groep een sportwagen kon bouwen en een motor voor luxueuze limousines, draagt hij zijn team op om een flamboyante conceptcar te ontwerpen met de naam van het Italiaanse testcircuit van de groep: Nardo.

Tussen 1997 en 2001 zien er drie conceptcars het daglicht, die allemaal op dezelfde architectuur gebaseerd zijn (de motor centraal achterin en twee plaatsen) met een gelijkaardig ontwerp getekend door Italdesign: een gele W12 van 420 pk met vierwielaandrijving, een rode roadster met W12 en 420 pk en achterwielaandrijving, en een oranje conceptcar waarvan de W12 600 pk produceert.

Kenmerken

Het laatste model is uiteraard het bekendst. De atmosferische W12 van 6 liter haalt 7.000 tpm en is gekoppeld aan een manuele zesbak… De goede oude tijd, zullen sommigen onder jullie zeggen! Alles wordt overgebracht naar de vier wielen, en de coupé haalt bijna 360 km/u. De 100 km/u wordt bereikt na slechts 3,5 seconden.

Op 23 februari 2002 brak deze coupé een record op Nardo, door een afstand van 7.740,576 kilometer af te leggen in 24 uur! Een gemiddelde snelheid van 323 km/u…

Productie?

Hoewel we destijds talrijk geloofden in de productie van deze conceptcar, gebeurde dat uiteindelijk niet. De W12 viel die eer wel te beurt, en hij wordt vandaag nog steeds gebruikt, onder meer onder de kap van Bentley…
Advertentie
Advertentie
Advertentie