De Etoile Filante wordt aangedreven door een turbine van 270 pk, die werd afgesteld door het Franse bedrijf Turboméca (dat vandaag Safran Helicopter Engines heet). Het voertuig is opgebouwd uit polyester en staat op een buizenchassis, waardoor het gewicht zoveel mogelijk in toom wordt gehouden. Na twee jaar testrijden brak de Etoile Filante het snelheidsrecord op de zoutvlakte van Bonneville, met een snelheid van 308,9 km/u. Dat was in 1956. De Renault brak zelfs vier records in één keer, waarvan er vandaag nog steeds twee op zijn naam staan.
60 jaar later keerde het merk met de ruit terug naar de zoutvlakte met zijn Etoile Filante, maar ook met een “race”-Dauphine ter gelegenheid van de Bonneville Speed Week van 13 tot 19 augustus. Ook de Dauphine bestaat dit jaar zestig jaar. Dit race-exemplaar werd bestuurd door Nicolas Prost, die in zijn categorie een nieuw record vestigde (123,2 km/u in de categorie Classic Gas Coupé, met auto’s tussen 1928 en 1981 en een cilinderinhoud tussen 754 en 1.015 cc). Het model zelf heeft een kleine motor van 956 cc.Ontdek meer inzichten
Renault