202004240814112020-chevrolet-corvette-stingray-238.jpg

De nieuwe Corvette C8, de eerste met de motor centraal achterin, is in de VS al even op de markt en komt volgend jaar ook naar Europa. Vandaag is hij enkel verkrijgbaar met een atmosferische 6.2-V8 van 495 pk gekoppeld aan een gerobotiseerde achtbak met dubbele koppeling. Maar de Amerikanen hebben grootse plannen met het model, zo lezen we op de website TheDrive.com. In 2022 mogen we de Z06-versie verwachten, met een 5.5-V8 afgeleid van de motor die de racewagenversie C8.R aandrijft. Deze achtcilinder zou 600 tot 650 pk ontwikkelen en dezelfde versnellingsbak gebruiken.

Een jaar later komt de Grand Sport met de atmosferische 6.2, maar dan opgevoerd tot 510 pk en met een straffere ophanging. Volgens sommige bronnen klopt deze informatie niet helemaal en wordt de Grand Sport een hybride met een elektromotor op de vooras – zodat dit de eerste vierwielaangedreven Corvette in de geschiedenis wordt – terwijl anderen zeggen dat er nog een aparte hybride versie komt met de naam E-Ray. Die zou een 575 tot 600 pk ontwikkelen.

202004240814102020-chevrolet-corvette-stingray-236.jpg

In 2024 komt dan de traditionele krankzinnige topversie ZR1. Die zou de 5.5-V8 van de Z06 kiezen, maar dankzij twee turbo’s zou die liefst 850 pk ontwikkelen. Hij zou verder een actieve stroomlijn en andere technologische innovaties krijgen waardoor dit een echte hypercar moet worden. En helemaal tegen het einde van de carrière van de Corvette, tegen 2025, zou de Zora volgen. Die is genoemd naar Zora Arkus-Duntov, de man die General Motors zo ver zou hebben gekregen om de motor in de Corvette van een positie voorin naar een plaats achterin de auto te verplaatsen. De Zora zou de motor van de ZR1 combineren met een krachtiger versie van het hybride systeem uit de E-Ray en zo aan liefst 1.000 pk komen. Als alles doorgaat natuurlijk, want General Motors verkeert niet in financiële topvorm en de coronacrisis doet de constructeur veel pijn…

202004240814112020-chevrolet-corvette-stingray-248.jpg