De liefhebbers van de huidige formule (motor voorin, achterwielaandrijving, atmosferische V8) moeten nog niet in paniek schieten: de C7 heeft nog een paar mooie jaren voor zich. Volgens onze collega’s van Autocar zou hij zelfs broederlijk naast de revolutionaire C8 in de showroom blijven staan. Maar wat maakt die C8 dan zo bijzonder, als we de geruchten mogen geloven?
V8 only
Het zou zomaar kunnen dat deze nieuwe Corvette alle verworvenheden van tafel veegt en kiest voor een architectuur met de motor centraal achterin, voor een betere gewichtsverdeling. Maar de Yankee-V8 met stoterstangen en zonder enige drukvoeding zou wel nog steeds de dienst uitmaken. Hij is namelijk onverwoestbaar, goedkoop om te bouwen en, last but not least, kan gemakkelijk 500 pk ophoesten in atmosferische vorm. Toch zou ook aan een biturboversie worden gedacht, voor de ZR1-versie.
Nog krachtiger
Toch zou niet enkel de architectuur op de schop gaan. Er zou namelijk ook een hybride versie in de pijplijn zitten, met een elektromotor per as (waardoor deze Corvette een vierwielaandrijver zou worden) en een vermogen van liefst 1.000 pk. Ander opvallend nieuws: een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling. Zou die de manuele versnellingsbak vervangen waar de puristen nog steeds zo aan verknocht zijn? Toegegeven, we moeten alles nog in de voorwaardelijke wijs houden, wat onze collega’s van Autocar ook mogen beweren. Maar als hun voorspellingen uitkomen, dan zou de Corvette een gevaarlijke rivaal kunnen worden voor bijvoorbeeld de Lamborghini Huracan, Ferrari 488 GTB of McLaren 720S.
Terug naar achteren…
Het idee van een Corvette met de motor achterin zal sommigen misschien koude rillingen bezorgen, maar het idee is eigenlijk niet zo nieuw: er zijn al heel wat concepts met die architectuur gebouwd, van de XP-819 uit 1964 tot de Aerovette uit 1976. Begin de jaren 1970 dacht Chevrolet er zelfs aan om de V8 in te ruilen voor een Wankelmotor met twee rotors.