Citroën Xantia Activa V6

Als we je vragen naar een sportieve Citroën, dan denk je ongetwijfeld aan een Saxo 16V of zelfs een BX GTI. Maar bij wie komt als eerste de Xantia op, die vredige berline? Nochtans kreeg die in zijn Activa-versie een Hydractive 2-ophanging, die rolneigingen zo goed als volledig elimineerde. Het legendarische comfort ging er daardoor een beetje op achteruit, maar de auto reed als op rails. In de neus lag een 3.0-V6 met 194 pk.

Peugeot 203 Darl’Mat

De Peugeot 203 is geen onbekende. Hij kwam in 1949 op de markt en redde Peugeot van de ondergang. De auto was robuust en elegant maar had geen echte sportieve intenties… Toch probeerden een aantal tuners hem een meer dynamische ziel in te blazen, zoals bijvoorbeeld de Parijse dealer Darl’Mat, die de brave berline omtoverde tot een geduchte sportieveling met een compressor en een verlaagde ophanging.

Renault 9 Turbo

Aan sportieve Renaults is er nooit een gebrek geweest. Van de beroemde R8 Gordini tot de huidige Mégane RS, het merk heeft al heel wat modellen aangeboden om sportieve bestuurders te verleiden. Maar wie herinnert zich nog de 9 Turbo? Halverwege de jaren 1980 verrasten de Renault 9 en 11 met een sportieve versie met turbomotor. De kleine drukgevoede viercilinder ontwikkelde afhankelijk van het modeljaar 105 tot 115 pk. Vandaag mag dat een belachelijk vermogen lijken, maar aan hun stuur waren sterke sensaties gegarandeerd.

Bugatti 57 Galibier

Voor de oorlog genoot Frankrijk een op zijn zachtst gezegd prestigieuze reputatie in de wereld van de luxewagens. Delahaye, Delage, Hotchkiss, Talbot-Lago, Salmson en, uiteraard, Bugatti bouwden topmodellen met dikke motoren. Van al die fabelachtige automobielen is de Bugatti 57 ongetwijfeld een van de meest begeerlijke, met zijn achtcilinder in lijn met dubbele bovenliggende nokkenas. De term Galibier verwijst naar het vierdeurskoetswerk.

Panhard PL17 Tigre

Hoe kan je een berline met wat vetrolletjes en een tweecilinder van 850 cc sportief noemen? De benaming “Tigre” zou een alarmbelletje moeten doen rinkelen: De opgevoerde flat-twin ontwikkelde destijds 50 en later zelfs 60 pk. Dat volstond voor een topsnelheid van 145 km/u, ongehoord in 1959. In 1961 won het model de rally van Monte Carlo in zijn categorie. Voor wie niet vies is van een beetje flamboyant vertoon konden de eerste versies (de L1, voor de intimi) worden besteld in een rood en zwart kleedje met de naam “Bosbrand” en een “Bengaals” interieur, wat betekent dat het met een nep-tijgervel was bekleed. Riep daar iemand “kitsch”?