Na de Formentor is het nu aan de elektrische Cupra Born om de VZ-behandeling te krijgen! En net als bij de compacte SUV van het merk, verschilt het uiterlijk van het Spaanse elektrische sportmodel nauwelijks van zijn bravere broers. Met uitzondering van de wielen, de kleur en een paar specifieke logo's is er zelfs niets dat deze VZ onderscheidt van de andere Borns, of toch aan de buitenkant.
Sportiever en meer hightech
Aan boord kan je niet om de nieuwe kuipzetels heen kijken, die veel sportiever ogen. De VZ is ook de enige Born met flippers aan het stuur, waarmee je de recuperatie kan instellen in drie niveaus. Tenslotte maakt Cupra gebruik van de lancering van deze nieuwe sportieve topversie om een nieuw centraal aanraakscherm van 12,9 inch te installeren, met een vernieuwd infotainmentsysteem. Daaronder zit voortaan een verlichte aanraakgevoelige strook voor de temperatuur en het volume.
240 kW (325 pk), 545 Nm en tot 570 km autonomie
Onder de motorkap, of eerder in de vloer van de VZ, zit er geen 4- of 5-cilinder, maar wel een pak meer vermogen dan in de andere Borns. Deze nieuwe topversie krijgt namelijk 240 kW (325 pk) en 545 Nm! Daarmee kan hij in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten, met een topsnelheid van 200 km/u. Hij krijgt ook een 2 kWh grotere batterij voor een totaal van 79 kWh, waarmee hij een geschat rijbereik krijgt van 570 km. Bijladen kan met maximaal 170 kW gelijkstroom, waarmee de batterij van 10 tot 80 procent opgeladen kan worden in een halfuur.
Aangepast chassis, maar voor welke prijs?
Hoewel Cupra bijna niet aan de look van de VZ-versie is gekomen, heeft het merk wel het chassis aangepast. De meest sportieve Born krijgt namelijk een verstevigde ophanging, nieuwe antirolstangen, een scherpere besturing en zelfs meer feedback van het rempedaal! Niet slecht, maar daarmee weten we nog niet hoeveel Cupra zal vragen voor de Born VZ... De constructeur zegt enkel dat de eerste leveringen nog voor het einde van het jaar zullen plaatsvinden, en dat de bestelboeken in de zomer worden geopend.