Neen, je bent niet verplicht om overdag de lichten aan te zetten tijdens het rijden. Autoconstructeurs moeten voortaan wel alle nieuwe modellen uitrusten met een dagrijverlichting die automatisch gaat branden. Dat geldt in de 27 lidstaten van de Europese Unie.

15 procent minder dodelijke ongevallen 

Volgens Benoît Godart, woordvoerder van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV), "veroorzaakt het niet zien van een andere weggebruiker 50 procent van de ongevallen overdag". Dat percentage groeit zelfs tot 80 procent bij ongevallen op kruispunten. De dagrijverlichting moet toelaten om "de afstand tot de andere auto's beter te beoordelen".

In Zweden werd  deze maatregel al in 1977 ingevoerd. Daar wordt het wel wat vroeger donker dan bij ons.

Niet iedereen overtuigd

Motorrijders zijn al vertrouwd met het rijden met ingeschakelde verlichting. Ze bekijken de nieuwe maatregel met een scheef oog, want uitgerekend door de verlichting konden zij meer opvallen tussen alle auto's en zo hun kwetsbaarheid verminderen. Als iedereen met de lichten aan rijdt, zijn de moto's uiteraard niet meer in het voordeel.

Iedereen altijd met lichten aan?

Daar is het BIVV wel voor te vinden (en misschien komt het ooit wel zover), maar het zou een probleem vormen voor oude auto's waarvan de batterijen met grote snelheid ontladen. De doeltreffendheid van hun dynamo's heeft niets te zien met de moderne alternators. In landen waar je verplicht bent altijd de lichten in te schakelen, is het aantal zware ongevallen nochtans gedaald.