Yeelen Möller

2 JAN 2024

DAMD tovert Suzuki Jimny om tot klassieke rallywagen

Bodykits die de Suzuki Jimny transformeren tot mini-G-Klasse of -Defender hadden we zien aankomen, maar wat dacht je van een blokvormige Lancia Delta Integrale of Renault 5 Turbo?

Moest je DAMD nog niet kennen: het is een Japans tuningbedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in het personaliseren van kei cars, en meer in het bijzonder de Suzuki Jimny. Dat bleek een bijzonder dankbare basis om de kleine terreinwagen bijvoorbeeld om te toveren tot een mini-Land Rover Defender of Mercedes G-Klasse, zeer geslaagde creaties dankzij de gelijkaardige blokvorm. Voor het Tokyo Auto Salon 2024, dat doorgaat van 12 tot 14 januari, heeft DAMD er echter nog een schepje bovenop gedaan. Dankzij een samenwerking met de Italiaanse velgenfabrikant OZ Racing heeft de Japanse tuner de schattige terreinwagen namelijk omgetoverd tot twee verschillende iconische rallywagens!

Jimny 5 Turbo of Jimny Delta Integrale?

DAMD en OZ Racing hebben namelijk de beroemde Rally Racing-wielen nieuw leven ingeblazen door ze passend te maken op de Jimny. Reden genoeg om meteen twee bodykits te ontwikkelen die de Jimny transformeren tot... de Renault 5 Turbo en de Lancia Delta Integrale! Het eerbetoon aan de Franse hot hatch krijgt rechthoekige lichten, een grijze voorbumper compleet met gele mistlampen, een dakspoiler en het opschrift ‘Non Turbo’ op de flanken. Aan de atmosferische 1,5 liter-viercilinder van 101 pk is namelijk niet geraakt. DAMD noemt de creatie liefkozend ‘Little 5’, ofwel ‘cinq’.

Rallykampioen in zakformaat

Ben je meer fan van de Italiaanse rallywagens uit de geschiedenis, dan is er ook de ‘Little Δ’, ofwel de ‘delta’, die natuurlijk verwijst naar de Lancia Delta HF Integrale, een auto die vier keer het wereldrallykampioenschap wist te winnen bij de piloten en maar liefst zes keer bij de constructeurs. Voor dit showmodel heeft DAMD gekozen voor een rode kleurstelling met een centrale striping die verwijst naar de Martini Racing-kleurstelling die eind de jaren 1980 werd gebruikt. 

Ook de koplampen, grille en grote dakspoiler lijken rechtstreeks van de Italiaanse rallywagen te komen. We zien zelfs kuipzetels in het interieur om je op je plaats te houden als je zelf een poging wil wagen op een rallyproef. Of, zoals DAMD het zo mooi beschrijft: “Herleef de dagen toen je opnieuw verliefd werd”. Maar welke van de twee zou jij kiezen?

Advertentie
Advertentie
Advertentie