Eerder dit jaar schreven we nog over de handvol merken die voorlopig weigerden om een SUV te bouwen. Die lijst wordt binnenkort misschien weer wat korter, want ook McLaren lijkt te zwichten voor de lokroep van de populaire koetswerkvorm. Dat heeft de nieuwe CEO van het merk, voormalig Ferrari-CTO Michael Leiters, laten uitschijnen bij het Britse magazine Autocar.

Elektrisch met McLaren-DNA

Op dit moment is het McLaren-gamma tegelijkertijd breed, met verschillende modellen in verschillende uitvoeringen, en beperkt: alle modellen zijn sportwagens met middenmotor. Maar de markt van de SUV boomt, ook bij de meer exclusievere merken. Kijk maar naar Porsche, waar de Macan (88.362 stuks verkocht in 2021) en de Cayenne (83.071 stuks) de meest verkochte modellen zijn voor de Taycan. Ook andere exclusieve Britse merken hebben ondertussen een SUV in het aanbod (Rolls-Royce Cullinan, Bentley Bentayga, Aston Martin DBX), en dus wil McLaren een graantje meepikken van die markt.

Leiters werkte in het verleden al mee aan de ontwikkeling van de Porsche Cayenne, en tot voor kort aan de ontwikkeling van de Ferrari Purosangue. Hij is dus goed geplaatst om de eerste SUV van McLaren werkelijkheid te doen worden. Hoewel Leiters geen uitspraken doet over de aandrijving van het model, zijn er geruchten dat hij elektrisch wordt. Een concurrent voor de Lotus Eletre dus? Wat het ook wordt, het moet volgens de man sowieso een model worden dat strookt met het DNA van het merk. “We moeten geen klassieke SUV bouwen,” aldus Leiters, die overigens de mogelijkheid voor nog andere koetswerkvormen open laat.