De interesse van Rivian in een samenwerking met het Nederlandse bedrijf, is goed nieuws voor VDL Nedcar. De onafhankelijke autofabriek, waar op dit moment Mini’s en de BMW X1 gebouwd worden voor BMW, kreeg immers onlangs te horen dat Canoo dan toch niet op hen zou rekenen voor zijn Europese productie. En BMW stopt in 2023 ook de samenwerking, waardoor er meer dan 4.000 banen op de tocht stonden.
Hoop doet leven
Maar nu is er dus nieuwe hoop in Rivian. De directie heeft de gesprekken met het Amerikaanse merk bevestigd aan zijn personeel. Wat die uiteindelijk zullen opleveren, dat is nog koffiedik kijken. Zelfs in het thuisland verloopt de productie van de R1S en R1T voorlopig nog maar aan een heel traag tempo, en Rivian doet het ook niet zo goed op de beurs na de aankondiging van rode kwartaalcijfers. De gesprekken kunnen dus een middel zijn om het vertrouwen van beleggers in een snelle uitbreiding op te krikken, nadat het ook in de VS de bouw van een nieuwe fabriek aankondigde.
En dan zijn er nog praktische problemen in het Nederlands-Limburgse Born, waar VDL Nedcar gevestigd is. Volgens het bedrijf zou met de komst van Rivian een tweede productielijn nodig zijn. En daarvoor moet een bos gekapt worden, wat op verzet stuit bij omwonenden en milieuorganisaties. Of hoe een bedrijf met een klimaatvriendelijke visie ook hier milieuorganisaties tegen de borst stoot.