Deze auto’s moet je absoluut vermijden! Ze zijn gevaarlijk, onbetrouwbaar of volledig mislukt op alle vlakken. Auto’s om op de zwarte lijst te zetten. Ze komen van overal: Europa, Zuid-Korea, China, de Verenigde Staten, … Het lijkt wel alsof alleen de Japanners goede auto’s kunnen bouwen.
SsangYong Actyon (2005-2011)
Geloof ons, dit is de slechtste auto die we ooit getest hebben. Een slecht afgestelde ophanging, een middelmatige ruimte, het uiterlijk van een boze neusaap, een belachelijke functionaliteit, gevaarlijke remmen en als ‘kroon op het werk’ een hoge prijs.
Zundapp Janus (1957 – 1958)
Een uitspatting van de designers, deze perfect symmetrische auto. Door de achterkant tegen de rijrichting beefden de achterpassagiers bij het zien van al die achterliggers. Met amper 14 pk onder de rechtervoet is het nogal moeilijk om andere weggebruikers af te schudden.
Cadillac Eldorado Diesel (1979 – 1985)
Een naam die doet dromen, maar het ontwerp was ongelooflijk flets tegenover zijn voorgangers. De 5.7 V8-diesel leverde nauwelijks 120 paarden. Nog erger was de rampzalige betrouwbaarheid: de cilinderkoppen waren niet bestand tegen de compressieverhouding van 22:1.
Landwind CV9 (2010 -…)
De Chinezen begonnen met grote ambities in Europa met deze CV9. Utopische ambities, want de auto stapelde de gebreken op: zeer slecht ontworpen zetels, een slecht klinkende motor, een hoog verbruik, geen homologatie voor de vijfde zitplaats, een rampzalige afwerking, …
Ford Pinto (1971 – 1980)
Een slecht geplaatste brandstoftank zette de Pinto in vuur en vlam als hij krachtig werd aangereden langs achteren. Ford wist het, maar wilde geen geld verliezen door de lancering uit te stellen. Een onverantwoorde en zwaar veroordeelde keuze. Een auto om te mijden.
Dodge Nitro (2006 - …)
Akkoord, hij heeft een stoere ‘muil’. Maar achter het stuur is het allemaal minder leuk door de storende rigide achteras, de zeer luidruchtige motor, het hoge verbruik, de slordige afwerking en zelfs – niet te geloven – zeer beperkte terreincapaciteiten.
TVR Cerbera (1996 – 2004)
Zonder twijfel niet de spectaculairste TVR, maar wel één van de krachtigste. De elektronica die voortdurend faalt, de motor die even breekbaar is als glas en de belachelijke bouwkwaliteit maken het moeilijk om de mooie acceleratietijden ook echt neer te zetten.
Peugeot 605 (1989 – 1999)
Al enkele decennia lang hebben de Franse constructeurs het moeilijk om zich te handhaven in het topsegment. Dat bevestigt ook de 605, die niet kon optornen tegen de Duitse armada. Het vermogen was te beperkt, de afwerking te licht en de elektronica onbetrouwbaar. Te vermijden.
Barkas B1000 (1961 – 1991)
Door zijn grappige snoet ziet hij er even onschuldig uit als een pastoor. Maar deze bestelwagen houdt technisch helemaal geen steek: een tweetaktmotor in het midden van het interieur (veroorzaakt warmte en geurtjes), te weinig vermogen (45 pk), bijzonder kwetsbaar en tot slot slecht afgewerkt.
Reliant Robin (1973 – 1981)
Je hoeft geen Nasa-ingenieur te zijn om te weten dat drie wielen minder stabiel zijn dan vier. In het geval van de Reliant werd het zelfs gevaarlijk, hij had de neiging om te kantelen in bochten, zelfs bij een normale rijstijl. En dan spreken we nog niet over de bouwkwaliteit, op het niveau van de kleuterschool.