McLaren verspreidt met mondjesmaat informatie over zijn toekomstige supercar. De constructeur sprak al over de stroomlijn en het interieur van de P1 en komt eindelijk tot de hoofdzaak: de motor. De schattingen waren correct. Het totale vermogen bedraagt net geen 1.000 pk. Maar is een kleine verrassing.
Opgevoerde V8
De motor, een 3.8 V8 biturbo, wordt overgenomen van de MP4-12C. Hij werd grondig herzien om 737 paarden te ontwikkelen bij 7.500 tr/min en een koppel van 720 Nm bij 4.000 tr/min.
Elektromotor als steun
Een supercar met het vermogen van een banale Ferrari F12? Dat kon natuurlijk niet voldoende zijn. Daarom wordt de verbrandingsmotor gekoppeld aan een elektromotor met 179 pk en 260 Nm. Het gecombineerde vermogen stijgt tot 916 pk met een koppel van 900 Nm bij 4.000 tr/min. Dat belooft! Net als in de formule 1 staat op het stuurwiel een knopje voor de IPAS-functie (Instant Power Assist System) die de P1 op verzoek vooruit katapulteert. De DRS-knop verandert de hoek van de achtervleugel om de topsnelheid te verhogen.
Volledig elektrisch
Het lijkt vreemd, maar deze P1 – die door velen gezien wordt als de ultieme supercar – heeft een volledig elektrische modus om in een « nuluitstootzone » te rijden. De batterijen (die achter de zetels liggen en maar 96 kg wegen) zorgen voor een autonomie van 10 km en herladen met bewegingsenergie (als de auto vertraagt) of aan het stopcontact (in twee uren). Zo belooft McLaren een CO2-uitstoot van minder dan 200 g/km.