Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, Mini Classic, VW Golf en Porsche 911 zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Ferrari 250 GTO.
1. Ruzie tijdens de ontwikkeling
Aan het begin van de jaren 1960 koos Ferrari voor een evolutie van zijn 250 GT SWB. Met hun korte chassis waren deze machines wendbaar, maar bij hoge snelheden werden ze onstabiel. In 1961 gingen Giotto Bizzarrini en andere ingenieurs hard in conflict met Enzo Ferrari. Ze verlieten Maranello met slaande deuren en ‘Il Commendatore’ vertrouwde de afstelling van zijn kindje toe aan Mauro Forghieri en Sergio Scaglietti. Het resultaat is dus te danken aan verschillende ingenieursteams, een zeldzaamheid bij Ferrari.
2. Bejubelde maar betwistbare homologatie
Om zijn racewagen te kunnen homologeren moest hij er normaalgezien 100 van maken, maar dat zag Ferrari hij helemaal niet zitten. Daarom stelde hij zijn nieuwe auto voor als een evolutie van de 250 SWB. De pers en zijn rivalen trapten niet in het bedrog, maar Enzo had het slim gespeeld: hij heeft de homologatie stapsgewijs uitgevoerd en heeft elk nieuw onderdeel apart laten keuren. Zijn list werkte en bij wijze van ultieme middenvinger noemde Ferrari het model Gran Turismo Omologato, voor “gehomologeerde” Gran Turismo… Hij zou er slechts 36 exemplaren van maken.
3. Het eerste exemplaar is door een Belg gecrasht
De Belgische coureur Willy Mairesse moest de testritten uitvoeren en had een ongeval met een van de eerste exemplaren. Het wispelturige weggedrag van deze eerste exemplaren werd daarna gecorrigeerd door Mauro Forghieri.
4. Eerst was hij niets waard en later werd hij steeds weer gekopieerd
Aan het begin van de jaren 1970 was een 250 GTO zo goed als niets meer waard. Het was een voorbijgestreefde racewagen. Vaak duikt het verhaal weer op van een exemplaar dat in een weide was gedumpt in de Verenigde Staten. Tegen het eind van de jaren ’80 blaast de Ferrari-zeepbel op en schiet de waarde van het model door het plafond. Meerdere oplichters probeerden daarom nagenoeg perfecte replica’s te bouwen om ze als authentieke modellen te verkopen. In 1996 werd een Brit trouwens voor het gerecht gedaagd wegens verzekeringsfraude.
5. Beroemde eigenaars
Met meer dan 40 miljoen euro per exemplaar ligt deze auto natuurlijk niet binnen iedereen zijn bereik. De lijst met beroemde eigenaars is duizelingwekkend: Ralph Lauren, Nick Mason (drummer van Pink Floyd), de CEO’s van Walmart en van Samsung (Samuel Robson en Lee Kun-hee), Nicolas Cage,… Er wordt zelfs gefluisterd dat er in de jaren ’90 een Japanner was met vier exemplaren.