Jean-Francois Christiaens

19 JUN 2020

De 5 geheimen van de Porsche 911

Het is dé sportwagen bij uitstek. Hij is al 57 jaar op de markt en wordt vaak aangehaald als referentie. Voor de concurrentie is hij het doel. Voor Porsche is het een iconisch model. Maar kende jij deze 5 geheimen over de 911 al?

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, classic Mini en VW Golf gaat onze reeks verder met 5 geheimen van een andere legende: de Porsche 911.

1. Zijn ontwikkeling begon in… 1959

20200619072234por4.jpg

In 1959 was de 356, het enige model van Porsche, al een oude auto. Zijn ronde lijnen en zijn viercilinder voelen aan de vooravond van de jaren 1960 nog te veel ‘fifties’ aan. Porsche startte daarom een project onder codenaam T7. Het prototype leek al sterk op de 911, met een 2+2-architectuur en strakkere vormen.

2. Porsche wist niet goed welke motorarchitectuur te kiezen…

Porsche koos al vroeg voor een zescilinderboxer, maar twijfelde heel lang tussen waterkoeling, luchtkoeling of zelfs olie- en luchtkoeling. Ook een centrale nokkenas en nat carter werden in overweging genomen. Uiteindelijk werd voor de meest edele oplossing gekozen: een droog carter en een bovenliggende nokkenas per cilinderrij.

3. Hij heette 901

20200619072234por1.jpg

Net zoals de 356 verwees de naam 901 naar… de projectnaam. Porsche stelde het model voor op het salon van Frankfurt van 1963 maar moest in allerijl de naam veranderen: Peugeot had autonamen met een 0 in het midden gepatenteerd. De catalogi moesten opnieuw worden gedrukt en de nieuwe Porsche werd 911 gedoopt.

4. Hij was te duur voor de klanten

De nieuwe 911 mikte op alle vlak hoger dan de 356: meer technologisch, krachtiger, comfortabeler en… gevoelig duurder. Daarom bleef Porsche de 356 tot 1965 parallel aanbieden. Die laatste werd uiteindelijk vervangen door de 912, een 911 met de viercilinder van zijn voorganger. De 912 kende een mooi succes tot hij in 1969 werd vervangen door de 911 T.

5. Porsche had de 911 bijna uit productie genomen

20200619072233por2.jpg

In de jaren ’70 zag Porsche niet veel toekomst meer in dit model met zijn zo merkwaardige architectuur. Er werd een nieuw project opgestart: de 928. Dat was een totaal andere auto (voorin gemonteerde watergekoelde V8), die op termijn de 911 moest vervangen. Maar de klanten en merkaanhangers beslisten anders… Nadat de 911 lang was verwaarloosd binnen het gamma besliste Porsche toch om hem te vernieuwen met de 964.
Advertentie
Advertentie
Advertentie