1. Maserati

20200624075354topmaserati.jpg

Toen Citroën aan het eind van de jaren ’60 Maserati overnam, bestelde het een nieuwe zescilindermotor. Deze V6, die in recordtijd werd ontwikkeld, was een V8 waar twee cilinders waren afgehaald. De blokhoek van 90 graden was niet ideaal, maar vooral de distributie bleek heel delicaat.

Begin de jaren ’80, toen Maserati in de portefeuille van De Tomaso zat, haalde het deze motor weer uit het schap in een versie van 2,0 liter en schroefde het er in wereldpremière twee turbo’s op. Het resultaat was zowel woest als… fragiel en het zou het merk jaren kosten om de motor enigszins betrouwbaar te krijgen.

2. V6 PRV

20200624075355topprv.jpg

Dit is de enige motor in deze lijst die zeer robuust was, zoveel moeten we hem wel nageven. Maar waar struikelen we dan over? Een rauwe loop (hoek van 90 graden), een buitenmatige dorst, een weinig opwindende stem en een teleurstellend specifiek vermogen. In een gezapige grote berline passeert dat allemaal nog, maar niet meer in een… De Lorean.

3. Oldsmobile V6-Diesel

20200624075354topoldsmobile.jpg

Aan het eind van de jaren ’70 begon de dieselmotor Amerikaanse constructeurs te verleiden door zijn zuinige karakter. Oldsmobile maakte er twee, een V6 en een V8, die allebei niet bepaald uitblinkers waren. De liefst 4,3 liter grote V6 ontwikkelde met moeite… 85 pk en had te lijden onder de lage kwaliteit van de diesel aan de pomp in zijn tijd. De constante pannes waren dodelijk voor het merkimago.

4. Ford Vulcan-V6

20200624075355topford.jpg

Deze V6 lag onder de motorkap van de eerste generatie van de Probe. De verleidelijke lijn van deze coupé verborg echter geen wonderkind: uit zijn cilinderinhoud van 3 liter haalde deze zescilinder nooit meer dan… 155 pk.

5. GM LE2

20200624075353topgm.jpg

De LE2 was de eerste V6 met een blokhoek van 60 graden bij GM en dreef heel wat modellen van de reus aan, van de Buick Skylark over de Pontiac Phoenix, Oldsmobile Omega tot de Chevrolet Citation en nog veel meer. Al die modellen zijn bij ons onbekend, maar ze werden allemaal aangedreven door de 2,8-liter. Had je gezien de cilinderinhoud een vermogen van zo’n 200 pk verwacht? Niet helemaal: reken op 115 paardjes…