Om het belang van de salariswagen voor werknemers beter in te kunnen schatten heeft sociaal kantoor Securex een grootscheeps onderzoek gevoerd bij 1.500 Belgen. Uit de resultaten blijkt dat de Belg nog zeer sterk aan zijn bedrijfswagen gehecht is. 59 procent van de respondenten met een bedrijfswagen beweert zelfs ander werk te gaan zoeken als de werkgever geen auto meer aanbiedt. Vooral bedienden jonger dan 50 zijn daar heel kordaat in: 66 procent, tegenover 36 procent voor oudere werknemers.

Aversie

De studie brengt ook een zekere aversie tegenover alternatieve verplaatsingswijzen aan het licht. Op de vraag of ze bereid waren om hun auto in te ruilen voor een kleiner model in combinatie met alternatieve vervoersmiddelen (fiets, step, abonnement, deelwagen,…) antwoordde 2 op 3 daar niet voor open te staan.

Ongekend

De studie toont ook aan dat er nog veel marge is voor wat de communicatie rond alternatieve mobiliteitsoplossingen betreft. Securex ontdekte zo via zijn studie dat nauwelijks 1 werknemer op 4 in België echt op de hoogte is over dit onderwerp.