Alles begon zo’n tien jaar geleden… . De kleine Boxster zag toen een heilige koe, de 911, en vond dat die de juiste afmetingen had. De Boxster, die alles behalve zo groot was als de Carrera, was wat afgunstig, rekte zich uit, werd bewerkt en balde de spieren om op het gebied van vermogen met die krachtpatser overeen te komen. Spijtig genoeg voor de Boxster sloeg die heilige koe van een 911 dezelfde weg in, en is nu ook gespierder met 355 pk voor de Carrera S versie. Maar dit neemt niet weg dat de roadster van het merk volop van deze vooruitgang heeft kunnen genieten. Van 204 pk, gaan we nu naar 245 pk en 273 Nm koppel voor het “basismodel” (bijna hetzelfde vermogen van de Boxster S uit 2000 en de 911 Carrera 3.6 uit de jaren ’90…) en 295 pk en 340 Nm koppel voor de Boxster S (bijna hetzelfde als de eerste 996 modellen). De motor van de nieuwe Boxster komt van de nieuwe coupé van het merk, de Cayman. In beide gevallen is dit gelijk aan minder verbruik en nog betere prestaties: van 0 tot 100 km/u in 6.1 seconden voor de Boxster 2.7 liter met 245 pk (3 tiende beter) en een topsnelheid van 258 km/u (2 meer dan het vorige model). Voor de krachtige Boxster S, zijn de cijfers de volgende: 5.4 seconden (een tiende beter) voor de 0 tot 100 km/u en een topsnelheid van 272 km/u (4 km/u beter)…oppassen geblazen voor het rijbewijs dus! De Tiptronic S automaat, die niet door alle fans met open armen werd ontvangen, werd ook herzien. De schakelsnelheid is afwisselend, en er kan ook met het rood geflirt worden zonder dat de versnellingsbak automatisch de volgende versnelling inschakelt. Om het allemaal nog wat sportiever te maken biedt Porsche nu ook het Sport Chrono Package en 19 duim velgen van de 911 Turbo in optie aan. Porsche heeft er ook aan gedacht om het functioneel te houden. Olie en antivries bijvullen gebeurt niet langer op dezelfde plaats en dat maakt plaats voor extra kofferruimte… Functioneel en sportief, wat blijft er aan de heilige 911 over ?