8 seconden verschil tussen de twee leiders met nog 42 minuten te gaan voor de geblokte vlag valt: een spannender scenario kon men zich niet voorstellen voor deze 12 Uren van Spa 2009. Na een schitterende race vol veranderingen ging de zege naar het trio Nicolas De Crem-Julien Schroyen-Marc Goossens, die de Audi A4 Silhouet van Streetmachine zijn mooiste overwinning bezorgden. Het podium werd vervolledigd door twee andere topteams uit het kampioenschap. Zoals verwacht eindigden de piloten van de Touring Cups hoog met een 4de en een 5de plaats, voor de BMW 120d die de klasse T3 won. Bij de tweeliters ging de overwinning met een duidelijk overwicht naar de Renault Clio's, terwijl de Australische Mitsubishi's Colt zegevierden in T1. Kortom, de race rond de klok loste alle verwachtingen in.

Het minste dat we kunnen zeggen is dat deze 12 Uren van Spa 2009 heel wat verrassende omwentelingen in petto had. Op geen enkel moment leek de race beslecht, want alle kandidaten voor de overwinning hadden hun moeilijke momenten.

Verschillende favorieten in de problemen

Meteen na de start namen de KIA's Pro_Cee'd van Steven Kane en Koen Wauters in de regen het commando, maar het Koreaanse kamp verloor na amper drie kwartier al een belangrijke pion, toen Wauters zwaar van de baan ging op de Raidillon. Minder dan een uur later zag zijn Britse teamgenoot alle hoop op de overwinning door de vingers glippen, toen een onderdeel van de ophanging vooraan brak.
Steve Vanbellingen, nog een favoriet, reed ondertussen ergens rond de 30ste plaats: « Ik verloor de controle over mijn BMW in de kleine linkse genaamd Speaker Corner, bij het begin van de afdaling en ik kon de muur niet meer vermijden, » vertelde de kopman van KS Motorsport. « De ophanging achteraan was beschadigd… »

In het klassement voerde na drie uren wedstrijd de Renault van Bouvy-Kelders-Ickx het peloton aan, voor de Audi van De Crem-Schroyen-Goossens, de tweede BMW van Moonens-Redant-Muytjens, de Mazda van Lémeret-Dermont-Lambotte, de Touring Cup van Fumal-Soulet-Pulinx en de snelste Jaguar van MI bestuurd door Thiry-Cleynhens-Smits-Verbist.

Enkele minuten later keerde Vanina Ickx vroegtijdig terug naar de pits met een probleem aan een schakelsensor. De Mazda nam het voortouw, maar toch bleef het razend spannend, want de koplopers zaten nog steeds dicht bij mekaar. Bij elke bandenwissel en tankbeurt wijzigden de posities. Het weer was ondertussen verbeterd, zodat de teams op slicks overschakelden .

Halfweg de race nam de Audi de leiding, waarbij zijn piloten belangrijke punten scoorden in het kampioenschap. Maar de Mazda volgde op korte afstand… tot de motor in Combes explodeerde : « Het gebeurde plots zonder enige verwittiging. Ik hoorde een klap en daarna zag ik vlammen achter de wagen. Ik begreep meteen dat het afgelopen was en sprong zo snel mogelijk uit de wagen, » verklaarde David Dermont bij zijn terugkeer in de paddock.

De Jaguar X-Type kende ook zijn deel van de technische problemen (bediening van de versnellingsbak), terwijl de BMW van Redant-Moonens-Muytjens tijd verloor door een cardanbreuk. Iedereen maakte zich dus op voor een spannende tweestrijd tussen de Audi A4 en de Renault Mégane.

Koude rillingen…

In dit duel waren de eerste koude rillingen voor team Delahaye, toen Vanina Ickx na een aanrijding in de bocht van Brussel even in de grindbak belandde . Dankzij de snelle interventie van de baanposten, kon ze snel weer verder, maar ze volgde nu wel op twee ronden van de leiders.

Die konden echter het voetje nog niet lichten, want het kleinste incident zou hun winstkansen in gevaar kunnen brengen. En inderdaad, kort na het 10de uur, kwam Nicolas De Crem plots terug in de pitlane. Na een aanrijding met een andere deelnemer was het achterwiel beschadigd . Ondanks een snelle reparatie, wisselde de hoop op de zege weer naar het andere kamp.

Een volgend incident maakte de strijd opnieuw spannend, toen de Mégane in de chicane het slachtoffer werd van een aanrijding. De mecaniciens hadden best wat schade te herstellen en ondertussen nam de Audi opnieuw de leiding. De twee bolides kwamen nog een keer binnen om te tanken, maar de posities veranderden niet meer tto aan de finish. Nicolas De Crem werd met een ronde voorsprong op Frédéric Bouvy als winnaar afgevlagd : « In mijn laatste relais heb ik geprobeerd rustig te blijven en me te concentreren, zonder teveel aan het klassement te denken, » vertelde de amper 18 jarige student uit Namen. « Ik moest absoluut vermijden dat ik het fantastische werk van het team om zeep zou helpen., maar opdracht volbracht. Slechts één woord komt nu in mij op: geweldig! »

Marc Goossens, de kapitein van de bemanning, genoot van zijn succesvolle comeback op het Belgische toneel, maar hij trok de verdienste van deze zege zeker niet naar zich toe: « We hebben met niet alleen met z'n drieën maar samen met het ganse team deze overwinning gerealiseerd. Ik wist dat van mij verwacht werd dat ik de Audi op punt zou zetten en een goede afstelling zou vinden om de wagen comfortabel te kunnen besturen. Met een goede afstelling kunnen de piloten immers in het volste vertrouwen het potentieel van de wagen optimaal benutten, zonder daarbij de mechaniek te forceren. Tijdens de race vielen alle puzzelstukken op de juiste plaats. Deze overwinning telt zeker mee in mijn carrière, geloof me. We hebben immers serieus moeten strijden om te winnen en mijn twee jonge ploegmakkers hebben hun taak schitterend volbracht. De tegenstand was immers van hoog niveau. »

Het trio van Delahaye Racing betreurde de verloren tijd door twee wedstrijdincidenten, maar gaf zijn nederlaag sportief toe. Het team benadrukte wel dat het uitstekende zaak deed in het kampioenschap en dat het potentieel van de new look Mégane merkbaar hoger is. De piloten van KS Motorsport genoten met volle teugen van de bronzen medaille. Na het slechte wedstrijdbegin hadden ze immers de hoop al opgegeven …

De Touring Cups en de BMW 120d op de afspraak

Deze keer geraakte geen enkel team uit S2 op het algemene podium, maar de door Solution F ontwikkelde bolides van Gomez Compétition eindigden wel op een uitstekende 4de en 5de plaats. Servais-Fontaine-Reymond reden lang aan de leiding, maar door een nukkig hulpstuk verspeelden ze bij de laatste bevoorrading kostbare tijd. Radermecker-Latinne-Dussoliet reden een voorbeeldige en… foutloze race. Dat werd beloond met de overwinning in de klasse, waarin de Roadster S trouwens lang voorin kon meedraaien, tot de wagen moest opgeven door een defecte alternator.

In T3 konden de SEAT's de verwachtingen niet inlossen. De officiële Leon kende een reeks elektronische problemen, alvorens gestopt te worden door een kapotte versnellingsbak. Zoals verwacht was de BMW 120d van de Nederlanders Den Boer-Rijnbeek het snelst, het meest betrouwbaarst en vooral de zuinigste. Daardoor won de diesel het voor de M3 van Qvick-Jonkheere-Merendino, die tijd verspeelden door een defect aan de stuurbekrachtiging en de eerste SEAT van Adriaenssens-Van Riel-Colman.

In de klasse T4 moest de Holden Commodore na een sortie al vroeg opgeven. Een andere BMW diesel, de 330d van Borriero-Lovato, ging met de zege aan de haal. Bij de tweeliters domineerden de Renault Clio's. De zege ging naar Bonneel-Culot-Schmitz, voor Vandenabeele-Legrand-Tonet en Lequeux-Ueberecken-Serexhe die lang aan de leiding reden. In T1 behaalden de Australische Mitsubishi's Colt de dubbel. Door een probleem met de benzinepomp verloor de Toyota Yaris van Beulen-Van de Wauwer kostbare tijd bij de start.

 

Uitslag : 1. 1. De Crem-Schroyen-Goossens (Audi A4 Silhouet) 247 ronden ; 2. Bouvy-Kelders-Ickx (Renault Mégane) op 1 r. ; 3. Vanbellingen-Maes-Vandermaesen (BMW M3 Silhouet) op 2 r. ; 4. Radermecker-Latinne-Dussoliet (Touring Cup) op 5 r., 1ste in S2 ; 5. Servais-Fontaine-Reymond (Touring Cup) op 7 r. ; 6. Den Boer-Rijnbeek (BMW 120d) op 11 r., 1ste in T3 ; 7. Qvick-Jonckheere-Merendino (BMW M3) op 16 r. ; 8. Moonens-Redant-Muytjens (BMW M3 Silhouet) ; 9. Adriaenssens-Van Riel-Colman (SEAT Leon) op 17 r. ; 10. Rosoux-Geoffroy-Chouvel (SEAT Leon) op 19 r. ; 11. Culot-Bonneel-Schmitz (Renault Clio) op 25 r., 1ste in T2 ; 12. Legrand-Vandenabeele-Tonet (Renault Clio) op 27 r. ; 13. Lequeux-Ueberecken-Serexhe (Renault Clio) op 28 r. ; 14. Borriero-Lovato (BMW 330d) op 29 r., 1ste in T4 ; 15. De Graef-Van Kelst-Mascaux (Honda Civic) ; 16. Buffet-Buffet-Vanderstraeten (BMW 130i) op 32 r. ; 17. Dumont-Schmit-Haddouche-Baugnée (BMW M3) ; 18. Voet-Vandenbroeck-Ubeda (Renault Clio) op 39 r. ; 19. Niall-Pilatti-Miall (Mitsubishi Colt RS) op 40 r., 1ste in T1 ; 20. Zanpatti-Telling-Burton (Mitsubishi Colt RS) op 41 r. ; enz.

 

Kampioenschap (officieus) : 1. 1. Bouvy-Kelders 131,5 ptn ; 2. Vanbellingen-Maes et De Crem-Schroyen 104,5 ; 4. Servais-Fontaine 65 ; 5. Radermecker-Latinne 59 ; 6. Stéveny-Dockerill 58 ; 7. Dermont 55 ; 8. Smits-Cleynhens-Thiry 50,5 ; 9. Moonens-Redant 47 ; 10. Qvick-Jonckheere 45 ; enz.