Fit for 55, dat is het plan van de EU om 55% minder CO2 uit te stoten tegen 2030 in vergelijking met 1990, met als uiteindelijke doel een klimaatneutrale unie in 2050. Onder andere het verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren in 2035 kadert in dat laatste, maar nog voor 2027 komt er al een extra taks op de uitstoot gelinkt aan fossiele brandstoffen die we gebruiken om te verwarmen en om mee te rijden.
Meer betalen, maar ook sociale steunmaatregelen
Het akkoord tussen onderhandelaars van de Europese lidstaten en het Europees Parlement over die taks, komt er naar aanleiding van de uitbreiding van het systeem van de handel in emissierechten, ETS, waarbij er betaald moet worden voor het uitstoten van CO2. Die emissierechten worden nu al betaald door bedrijven uit een aantal sectoren, waarbij de prijs stelselmatig hoger wordt en de gratis emissierechten op termijn wegvallen, waardoor de industrie minder zal moeten uitstoten of meer betalen om dat te doen. Vanaf 2027 worden ook fossiele brandstoffen die we onder andere gebruiken in onze auto’s toegevoegd aan het ETS-systeem. Dat betekent dat we extra zullen moeten betalen aan de pomp, met als doel dat we minder gaan verbruiken. Hoeveel dat precies zal kosten, is nog niet helemaal duidelijk.
Het geld dat we betalen, wordt onder andere gebruikt voor een sociaal fonds. Dat moet minder kapitaalkrachtigen helpen om te investeren in energiebesparende maatregelen, zoals bijvoorbeeld elektrisch rijden en warmtepompen voor de verwarming van huizen. Daarnaast krijgen nationale overheden ook een deel van het geld om zelf een sturend beleid uit te werken om zo de emissies van broeikasgassen terug te dringen. We zullen dus minder moeten gaan rijden, zuiniger of elektrisch rijden of extra betalen als we ons gedrag niet aanpassen.