François Piette

13 APR 2009

De favorieten van de BTCS op de afspraak in Francorchampions

De favorieten hebben de eerste afspraak van de Belgian Touring Car Series 2009 niet gemist: Bouvy-Kelders (Renault) en Vanbellingen-Maes (BMW) kregende bloemen, maar jongelingen De Crem-Schroyen (Audi) bewezen met twee podiumplaatsen dat er met hen wel degelijk rekening zal moeten gehouden worden.
Het geluk zat de andere teams in S1 niet echt mee, maar toch toonden zed at ze ook heel wat potentieel hebben. Het seizoen is dus uitstekend gestart. Temeer omdat de tenoren in de verschillende klassen hun steentje hebben bijgedragen tot een spektakel dat voor een talrijk opgenkomen publiek werd opgevoerd. Leve de… Trophée de Bourgogne in Dijon !

De eerste race startte voor goed gevulde tribunes, maar de wedstrijd werd dadelijk opgeschrikt door een zware aanrijding waarbij van Bert Redant in de BMW en Philippe Stéveny met de KIA al hun kansen verspeelden. Als bij wonder kon de meute de twee tollende wagens ontwijken, maar Pierre-Yves Corthals moest links van de piste door het gras en reed daarbij lek waarna hij het rechtervoorwiel op zijn SEAT Leon diende te laten wisselen.

Vooraan nam David Dermont een uitstekende start met de Mazda RX8 maar door elektrische problemen viel hij vrij vroeg terug in het klassement. Frédéric Bouvy liet de kans niet liggen en de regerend kampioen nam resoluut het commando. Toch kon hij zich niet ontdoen van een dreigende Ruben Maes die met zijn BMW na een half uur wedstrijd op amper een seconde van de Renault volgde. Nicolas De Crem lag op vinkenslag met zijn Audi, terwijl Koen Wauters een uitstekende debuut maakte door de KIA naar de vierde plaats te sturen.

De posities veranderden amper bij de pitstops, hoewel drie piloten (Frédéric Bouvy, Ruben Maes en Koen Wauters) hun joker verspeelden door onder de normtijd te duiken. Bij KS Motorsport zorgde de pitstop voor een minder aangename verrassing: een bougie bleek geraakt waarop de BMW nr. 3 en het duurde twee ronden vooraleer Steve Vanbellingen weer verder kon. Alle hoop op een goed resultaat was verkeken want de overige tenoren bleven uiteraard niet wachten. Christian Kelders werkte het knappe werk van Frédéric Bouvy mooi af en bezorgde Renault de eerste zege. Julien Schroyen loste Nicolas De Crem perfect af in de Audi, terwijl Jean-Jacques Smits zijn eerste wedstrijd met de Jaguar bekroonde met een schitterende 3de plaats: « Ik was wat gespannen toen ik het stuur overnam want ik wilde het prima wedstrijdbegin van Jérôme Thiry niet verknallen, maar uiteindelijk verliep alles prima. Een ideaal resultaat om mijn vertrouwen op te krikken. »

De 4de plaats ging naar de KIA Pro Cee’d van Koen Wauters en Raf Vanthoor die het familiefeestje van die dag nog een verlengstuk gaf. Eerder dit weekend won zoon Laurens immers een race in de Duitse Formule 3 in Oschersleben. Wat verder volgden de winnaars in de klasse S2 Maxime Soulet en Armand Fumal, die een spannende duel met Michael Schmetz en Arnaud Gomez uitvochten. De BMW M3 van Eric Qvick en Frédérique Jonkhere eindigde tussen beide Touring Cups, waarmee ze hun geweldige potentieel nog eens bevestigden. In de klasse T2 ging de zege in de eerste race naar Michel Plennevaux en Guy Katsers met de Alfa Romeo 156, terwijl Eric Jamar en Thomas Néri in T4 de sterksten waren bij gebrek aan concurrentie. « We vergelijken onze tijden dan maar met de teams in T3 die met een SEAT rijden,» vertelden de piloten van Nordicar.

Weer een zilveren medaille voor De Crem-Schroyen

De tweede start verliep minder goed voor Christian Kelders die met de Renault Mégane vanuit pole position mocht vertrekken: « Toen het licht op groen sprong, spinden de wielen door en zelfs toen ik naar tweede schakelde bleef ik wielspin hebben. De rest heeft niet op mij gewacht… »

Steve Vanbellingen nam de koppositie in handen vóór Julien Schroyen en Stéphane Lémeret, maar die moest al vroeg de rol lossen door mechanische problemen op zijn RX8. De leider kon echter geen kloof slaan op Julien Schroyen die zich duidelijk in zijn sas voelde in de Audi A4. De twee koplopers bouwden hun voorsprong op Christian Kelders en Iain Dockerill echter uit, terwijl Frederique Jonckhere op de 5de plaats schitterde met de ex-WTCC BMW M3. Daarmee gaf hij de tenoren van S2 het nakijken. Helaas eindigde de show van de mooie BMW vroegtijdig. Kort nadat Eric Qvick het stuur had overgenomen weigerde die bij het uitkomen van de haarspeld van de Source immers verdere dienst.

De pilotenwissel had amper invloed op de hiërarchie, want Ruben Maes nam dadelijk het commando voor Nicolas De Crem die met een haperend gaspedaal te kampen had. « Het vermogen kwam niet vrij, » vertelde hij na de finish. De piloot van Streetmachine kwam daardoor onder druk te staan van de tandem Philippe Stéveny-Frédéric Bouvy, maar Nicolas kon zijn tweede plaats toch veilig stellen nadat zijn rivalen met mechanische problemen af te reken kregen. Eerst viel de KIA uit met pech op de klim naar Combes, waarna de kampioen van 2008 een hachelijk moment beleefde toen hij erg breed ging in Blanchimont. « Ik voelde meteen dat de band rechts vooraan lek was. Ik kwam terug naar de pits zonder veel tijd te verliezen. »

Uiteindelijk viel geblokte vlag als eerste voor de BMW van Vanbellingen-Maes, voor de Audi en de Renault. Redant-Moonens vervolledigden het mooie resultaat van KS Motorsport met een vierde plaats voor Schmetz-Gomez, die als eerste in S2 eindigden na een indrukwekkende rush van de Franse piloot: « In het slot van de race heb ik echt alles moeten geven om de maat te kunnen nemen van Armand Fumal die zijn positie fel verdedigde. Een pittige race zoals ik ze graag heb.» De Touring Cups eindigden mooi gegroepeerd tussen de 5de en de 7de plaats terwijl Latinne-Radermecker 9de werden net na de Jaguar X-Type Silhouet van Smits-Cleynhens-Thiry. Spork Racing vierde zijn eerste zege in de Challenge SEAT Leon met de 10de plaats van Jimmy Adriaenssens en Philippe Van Riel. Bovendien waren zij winnaars in T3 na de opgave van de pechvogels Stanny Linnertz en Bernard Dallemagne (BMW) in de slotfase van de wedstrijd. Het duo Jamar-Néri stuurde de Volvo naar de 11de plaats, terwijl Bernard André en Alexandre De Vits samen met de Fransman Gérard Arbaud die de Honda Civic voor het eerst ontdekte, in T2 hun eerste zege van 2009 mochten vieren,.

Race 1 : 1. Bouvy-Kelders (Renault Mégane Trophy), 36 ronden ; 2. De Crem-Schroyen (Audi A4 Silhouet) op 33.425 ; 3. Smits-Cleynhens-Thiry (Jaguar X-Type Silhouet) op 1.50.155 ; 4. Wauters-Vanthoor (KIA Pro Cee’d Silhouet) op 2.07.465 ; 5. Fumal-Soulet (Touring Cup) op 1 ronde, winnaars in S2 ; 6. Qvick-Jonckhere (BMW M3), winnaars in T3 ; 7. Schmetz-Gomez (Touring Cup) ; 8. Franchi-Vannerum-Warroquiers (Jaguar X-Type Silhouet) ; 9. Servais-Fontaine (Touring Cup) op 2 ronden ; 10. Vanbellingen-Maes (BMW M3 Silhouet)… 15. Jamar-Néri (Volvo S60 bio) op 3 ronden, winnaars in T4 ; 16. Plennevaux-Katsers (Alfa Romeo 156), winnaars in T2 ; enz.

Race 2 : 1. Vanbellingen-Maes (BMW M3 Silhouet) 36 ronden ; 2. De Crem-Schroyen (Audi A4 Silhouet) op 22.472 ; 3. Bouvy-Kelders (Renault Mégane Trophy) op 1.11.653 ; 4. Moonens-Redant (BMW M3 Silhouet) op 1.50.736 ; 5. Schmetz-Gomez (Touring) op 1 ronde, winnaars in S2 ; 6. Fumal-Soulet (Touring Cup) ; 7. Servais-Fontaine (Touring Cup) ; 8. Smits-Cleynhens-Thiry (Jaguar X-Type Silhouet) ; 9. Latinne-Radermecker (Touring Cup) op 2 ronden ; 10. Adriaenssens-Van Riel (SEAT Leon), winnaars in T3 ; 11. Jamar-Néri (Volvo S60 bio), op 3 ronden, winnaars in T4… 13. André-De Vits-Arbaud (Honda Civic), winnaars in T2 ; enz.

Kampioenschap (officieus) : 1. Bouvy-Kelders 35 pts ; 2. De Crem-Schroyen 34 ; 3. Vanbellingen-Maes 26 ; 4. Smits-Cleynhens-Thiry 23 ; 5. Fumal-Soulet 21 ; 6. Schmetz-Gomez 20 ; enz.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie