De eerste meeting van 2009 in de VW Fun Cup, de Francorchampions, bevestigde de suprematie van de wagens aangedreven door de TDI BlueMotion motor. De diesels namen de eerste zeven plaatsen in het klassement voor hun rekening. De overwinning ging naar team MPM, na een mooie strijd met de regerende kampioenen van Colson Racing.
In deze openingsmeeting van het Belgische seizoen kregen de deelnemers zes uren wedstrijd voorgeschoteld, volgens het regelmatig toegepaste stramien in de VW Fun Cup: twee helften, waarbij halfweg de tellers op nul gezet worden voor alle teams die binnen dezelfde ronde bleven.
Vijf teams slaagden er zaterdag in om evenveel ronden af te leggen na 180 minuten wedstrijd. Simul-Systermans-Paoleschi (Colson Racing) wonnen voor Pulinx-Verbist-Soulet-Fumal (MPM), Nava-Colman-Vanhakendover (Cornélis Racing Quick), Mondron-Mondron-Bouvy (Kronos Racing) en Viron-Richard-Bordet (MTE Retrodor). Vanaf dat moment wist iedereen dat de winnaars in dit groepje gezocht moesten worden en dat de rest voor de zesde plaats zou strijden.
Het was geen verrassing dat het vijftal vooraan zat. Van bij de start bleek François Verbist de snelste, op de voet gevolgd door Vincent Vandenabeele (VV Speed), die de pole position had geërfd bij de lottrekking. De twee wisselden vooraan regelmatig van positie, tot groot genoegen van Vandenabeele: « In vergelijking met François ben ik maar een kleine amateur. Ik heb veel geleerd door zijn lijnen te volgen,» vertelde Vincent na de race.
Helaas voor het trio van VV Speed, verloren ze de bonus van hun sterk wedstrijdbegin tijdens de tweede relais, toen ze de kopgroep moesten laten gaan. Een kopgroep waarin het trio van Colson Racing de leiding nam na een bijzonder vlotte pitstop. Pablo Paoleschi zette het werk van Michel Simul verder en nam steeds meer voorsprong op zijn achtervolgers, waardoor hij een ideale uitgangspositie kon aanbieden aan Philippe Systermans.
Colson Racing won met minder dan een minuut voorsprong op MPM (ondanks een snelle pitstop van Maxime Soulet twintig minuten voor de finish om nog wat diesel bij te tanken). Manu Nava en zijn kompanen van Cornélis Racing Quick eindigden op een mooie 3de plaats, voor de familie Mondron (die versterking kregen van Frédéric Bouvy) en het trio Richard-Viron-Bordet. In het begin van de race stuurde Edouard Mondron zijn wagen de pitlane in, ervan overtuigd dat hij een stop and go bestraffing had gekregen. Het bleek echter een eenvoudige zwart-witte vlag (een verwittiging wegens het overschrijden van de witte lijn in Blanchimont).
De zesde plaats ging naar Piron-Delrez (Astur Car), de eerste vertegenwoordigers bij de benzinewagens, want de vijf leiders reden allemaal met een VW Fun Cup aangedreven door een TDI BlueMotion. Verder volgden Lognard-Godart-Wilmet (Cityzen Promotion Immobilière), de Duitsers Eckert-Eckert-Geng (MS Racing), Bouillon-Voets (McDonald Racing) en Vandenabeele-Gérard-Ryheul (VV Speed).
Opschudding 20 minuten voor de finishvlag
Het tweede deel van de race begon onder aanvoering van de tandem Maxime Soulet (MPM Racing)-Michel Simul (Colson Racing). Ze plakten overal op elkaars bumper om optimaal te genieten van de aanzuiging. Daardoor namen de twee koplopers steeds meer voorsprong op een groepje met Frédéric Bouvy (Kronos Racing), Georges Colman (Cornélis Racing Quick) en Pierre-Etienne Bordet (MTE Retrodor).
Naarmate de race vorderde, verhoogde Maxime Soulet het ritme met rondjes in 3.03. Zo kon Armand Fumal hem in optimale omstandigheden aflossen. In het kamp van de rivalen loste Fabio Paoleschi zijn makker Michel Simul af. Ook hij raasde over het circuit, met vlak voor het einde een verbluffende chrono van 3.02.437, een nieuwe referentie in de VW Fun Cup. Daardoor kwam hij weer in het spoor van de leider en even later profiteerde hij van een misverstand bij MPM Racing om een kloof te slaan. Armand Fumal kwam immers de pits binnen voor de opening van de bevoorrading. Om een straf te vermijden keerde François Verbist meteen terug naar de pits bij het einde van zijn eerste rondje. Het voorval kostte het duo een veertigtal seconden.
De beslissing leek gevallen. Philippe Systermans nam het stuur van de VW Fun Cup nr. 19 van Colson Racing voor een laatste run met een comfortabele voorsprong. Maar, opschudding toen de hiërarchie nog eens op zijn kop werd gezet amper 20 minuten voor de finish. De leider keerde terug naar de pits met een bizar probleem: een gebroken stuurwiel. De tijd voor de herstelling was voor François Verbist voldoende om de leiding te nemen. Zo behaalde MPM Racing van Michel Pulinx die eerste "historische" overwinning, de eerste Belgische zege van een VW Fun Cup aangedreven door een TDI BlueMotion.
Het trio van Colson Racing werd 2de en het podium werd vervolledigd door Nava-Colman-Vanhakendover (Cornélis Racing Quick), die het na een mooi duel haalden van Richard-Viron-Bordet (MTE Retrodor), die we nog maar zelden zo hoog hadden gezien. Vader en zoon Mondron, geholpen door Frédéric Bouvy, maakten de top 5 volledig, voor Maillet-Dubois-Vroman-Brouwers (Dubois Racing), Vandenabeele-Ryheul-Gérard (VV Speed) en Piron-Delrez (Astur Car), 8ste en de winnaars in de categorie met benzinemotoren. Verder volgden Lognard-Godart-Wilmet (Cityzen Promotion Immobilière) en de Duitsers Eckert-Eckert-Geng (MS Racing), die zo heel wat kostbare punten scoorden voor hun nationaal kampioenschap. De categorie voor tweezitters werd gewonnen door Hermans-Spitzer (Vroom.be).
Uitslag: 1. Pulinx-Soulet-Fumal-Verbist (MPM Racing) 114 ronden ; 2. Simul-Paoleschi-Systermans (Colson Racing) op 1.24.615 ; 3. Nava-Colman-Vanhakendover (Cornélis Racing Quick) op 2.20.434 ; 4. Richard-Viron-Bordet (MTE Retrodor) op 2.25.624 ; 5. Mondron-Mondron-Bouvy (Kronos Racing) op 1 ronde ; 6. Maillet-Vroman-Brouwers-Dubois (Dubois Racing) op 2 ronden ; 7. Vandenabeele-Gérard-Ryheul (VV Speed) ; 8. Piron-Delrez (Astur Car), 1ste benzine; 9. Lognard-Godart-Wilmet (Cityzen Promotion Immobilière) ; 10. Eckert-Eckert-Geng (MS Racing)… 17. Hermans-Spitzer (Vroom.be) op 4 ronden, 1ste tweezitter ; etc.