Europa mag de nieuwe Ford Ranger verwelkomen. Volgens de constructeur biedt deze pick-up meer stijl, meer comfort en is robuuster dan zijn voorganger. Het voorsteven bevat fraaie koplampen met een diamant effect. Hij behoudt wel zijn indrukwekkende motorkap en gespierde flanken, en geeft hem een stoer en avontuurlijk uitzicht.
Nieuwe maten
De afmetingen van de Ranger werden aangepast, net als enkele elementen van het chassis. Ophanging, vering, wielen met terreinbanden, diameter van de schokdemper en lengte van de achtervering werden ook aangepast. Voor de baanligging berust deze pick-up achteraan op een nieuwe stabilisatorstang. Het remsysteem is nog steeds hydraulisch, maar werd eveneens met wat aanpassingen verbetert. Standaard, en op het volledige gamma, vinden we het ABS systeem terug. De ingenieurs hebben dus duidelijk rekening gehouden met een stabiele houding, zwaar geladen of niet.
Werkmens
Het koetswerk werd zodanig uitgedokterd dat de Ranger toelaat om steile hellingen aan te kunnen. Het selectiesysteem laat toe om eenvoudig over te schakelen op vierwielaandrijving, zelf tijdens het rijden. Het voorsteven bestaat uit twee delen en de geïntegreerde mistlampen vooraan zijn afgeschermd, om ze te beschermen bij het zware terreinwerk. Het profiel van de nieuwe Ranger wordt extra in het licht gezet met nieuwe 16 duim lichtmetalen velgen (245/70 R16 banden). Voor de klanten die op wat meer luxe uit zijn, bestaat er een “Limited” uitvoering, met een rolbeugel, trede en enkele elementen in chroom. Het intérieur is in deze versie dan ook in leer.
Nieuw interieur
De cockpit is volledig nieuw. De zetels zijn nu breder op schouderhoogte, aangedikte laterale kussens en een nieuwe hoofdsteun. De nieuwe centrale console, in metaalkleur, bevat een reeks tellers, meters en bedieningsknoppen. De metaalkleur vinden we ook terug op de versnellingspook en de deurhendels. De nieuwe Ranger biedt ook een hele reeks opbergvakken aan, zoals een schuif in het dashboard bijvoorbeeld.
Ranger motor
De Ford Ranger krijgt een nieuwe Duratorq TDCi 2.5 liter met common rail dieselmotor onder de motorkap. Deze motor is goed voor 143 pk een 330 Nm koppel bij 1800 tr/min. De VGT turbolader laat toe om de reactietijd van de turbo te optimaliseren. De 2.5 liter TDCi motor is gekoppeld aan een vijfvoudige en handgeschakelde versnellingsbak. Deze Ranger moet uiteraard in staat zijn om het zware off-road werk aan te kunnen. Het perscommuniqué heeft het ook over een zuinigere en minder luidruchtige motor.
Minder lawaai en trillingen
Ford geeft wel wat bijkomende informatie vrij over het geluid van de dieselmotor. Dit motorblok is minder luidruchtig door het gebruiken van een nieuwe koelingventilator en een ultraprecieze inspuiting van de diesel, dank zij het geavanceerde, en computer gestuurde, common-rail systeem met hoge druk inspuiting. Bij laag regime worden de vibraties opgevangen door de nieuwe motorhechtingen. Het gebruik van nieuwe verbindingsstukken en een beter isolatie van de deuren draagt ook bij om het geluid te beperken.
Laadvermogen
Een pick-up werd gemaakt om hem te laden. Daarom heeft Ford er aan gedacht om de laadruimte 60 mm hoger te maken. De hechtingspunten op de laadvloer werden lager geplaatst om de lading niet te beschadigen. Zo kan de nieuwe Ranger met 1 ton geladen worden en heeft een trekkracht voor een aanhangwagen van 3 ton.
Rambo
De nieuwe Ranger heeft hard moeten oefenen om zo stoer te worden. Hij onderging strenge tests in verschillende oorden zoals in Arizona, Japan, Australië en Zuid-Afrika. Temperaturen gingen van – 25 tot 57 graden. De eerste modellen werden op de proef gesteld in de noordelijke bergen van Thailand en Laos, maar ook in Nepal en het bekende Himalaya gebergte, de jungle van Borneo, de Australische outback, het Kruger park in Zuid Afrika en de gloeiende woestijnen van de Verenigde Arabische Emiraten. Nu hij eindelijk klaar is zal de Ford Ranger vanaf de zomer 2006 geleidelijk op de Europese markt komen.

Bron : Ford