Het is geen geheim, de autosector zit in een belangrijke toeleveringscrisis die de levertijden van nieuwe modellen sterk doet oplopen. Dat laat zich sterk voelen in de inschrijvingscijfers, met een historisch zwak eerste trimester.
BMW nog altijd op kop
Toch slagen sommige merken erin om succesvol te blijven. In België is dat vooral het geval voor BMW. Na een historische eerste plaats in 2021, behoudt de Duitse premium autobouwer met 12.875 inschrijvingen zijn leiderspositie tijdens de eerste 4 maanden van 2022, vóór Volkswagen, Peugeot, Mercedes en Audi die allemaal rond de 10.000 inschrijvingen zitten.
Indrukwekkende groei
Dit succes is grotendeels te danken aan de geëlektrificeerde modellen van het merk. Terwijl in 2019 'amper' 9% van de nieuw ingeschreven BMW's in België geëlektrificeerd (plug-in hybride of elektrisch) was, steeg dit aandeel in de eerste vier maanden van 2022 tot 45% voor de nieuwe bestellingen. In maart en april steeg dit aandeel tot 50%.
16% van de BMW's met diesel
Een koerswijziging die uiteraard ingegeven is door de belasting op bedrijfswagens. Van de bestellingen die in april bij BMW in België binnenkwamen, was 18% een volledig elektrisch model, 31,2% een plug-in hybride, 34,7% een benzine en slechts 16,3% een dieselvoertuig.