Wat zijn financiële toestand betreft is Jaguar nog steeds aan het herstellen, maar dat houdt het Britse merk niet tegen om een nieuw model voor te stellen, en dat is een model dat de gewoontes van het merk overhoop gooit. Er wordt van deze XF, die de huidige S-Type zal vervangen, veel verwacht.
De XF is 4961 mm lang, 1877 mm breed en heeft een wielbasis van 2909 mm. Zo is hij 45 mm langer en 25 mm breder dan zijn grootste rivaal, wat afmetingen betreft, en dat is de Audi A6, hij is dus groter dan de BMW 5 reeks, Lexus GS300 en Mercedes E Klasse.
De XF bezwijkt aan de huidige mode van coupé-berlines, en met deze Jaguar zijn ze er in geslaagd om in één design een hele reeks auto’s te verenigen. Het resultaat staat haaks op wat we van het merk gewoon zijn, maar daarom niet minder aantrekkelijk. Wat het vierkante radiatorrooster betreft zal iedereen wel zijn eigen mening hebben. Het profiel van de XF maakt gebruik van de mooie vloeiende lijnen van de andere bestsellers van het merk. De achterlichten doen beroep op diodes en geven aan deze XF een High-Tech tintje, wat deze dagen erg in trek is. Het plaatsen van de wielen aan de uiteinden van het koetswerk en de gespierde flanken zorgen voor een mooi resultaat, de XF kan trouwens uitgerust worden met velgen van 17, 18, 19 of 20 duim. De SV8 versie is de enige dat standaard geleverd wordt met 20 duim velgen. Er werd niet enkel aan de look gesleuteld, ook de aërodynamica kreeg de nodige aandacht, en een Cx van 0,29 is daarvan het resultaat.
Verder beloofd Jaguar voor deze nieuwe XF een leefbaar en luxueus interieur, door onder andere gebruik te maken van bewerkte materialen, gesofistikeerde bedieningspanelen en verlichting. De gebruikte materialen zijn van hoge kwaliteit (wat op hout lijkt is ook echt hout), zelf de dakhemel is gemaakt uit een speciale stof, Morzine genaamd. Zoals eerder vermeld heeft Jaguar veel aandacht besteed aan de binnenverlichting, die is blauw gekleurd. Bij het instappen valt meteen de knipperende rode startknop op, het knipperen moet een hartslag voorstellen. Eens de motor wordt opgestart schuift de versnellingspook van de JaguarDrive Selector netjes naar boven en valt mooi in de hand. Ondertussen start ook het navigatiesysteem op en de ventilatiegaten schuiven open, Star Wars volgens Jaguar...
Alle versies van de XF zijn uitgerust met een automatische schakeling “Shift by Wire” met een sequentiële bediening, een systeem dat eerder al op de XK werd gebruikt, en wordt hier voor het eerst gebruikt in een berline. De gebruikte techniek laat toe om vloeiend te schakelen, en doet dat nog sneller dan de XK. De sequentiële “Jaguar Sequential Shift” laat toe om te schakelen met behulp van shift-paddles aan het stuur. De “JaguarDrive Control” laat aan de bestuurder toe om uit verschillende schakelinstellingen te kiezen waaronder een Dynamische en Winter instelling. Het systeem past de gevoeligheid van het gaspedaal aan, de DSC instelling en de schakelinstellingen op basis van de omstandigheden en bestuurder. Jaguar heeft er ook een originele versnellingspook bij, die is omgedoopt tot een draaiknop en is, volgens Jaguar, intuïtieve en maakt plaats voor meer opbergruimtes. Wat de opbergruimtes betreft beschikt de Jaguar XF over een koffer van 540 liter, daar kan 420 liter bijkomen met neergeklapte achterzetels.
Alle afwerkingniveaus zijn uitgerust met een audiosysteem dat uit acht luidsprekers bestaat. Maar het hoogste afwerkingniveau krijgt er een systeem bij dat in samenwerking met Bowers & Wilkins op punt werd gesteld. Verder is er uiteraard de Bluetooth technologie aan boord, aansluiting voor de iPod, bijkomende ingangen en zelf een TV. Jaguar laat ook weten dat met het gebruik van spraaktechnologie de bediening van de radio en telefoon mondeling kan gebeuren. Verder is de XF uitgerust met een systeem dat de dode hoeken in het oog houdt, parkeerhulpsysteem vooraan en achteraan, achteruitrijdcamera, controle van de bandendruk, elektronische handrem...met andere woorden een mooi lijstje dat de Duitse concurrenten zal doen blozen!
De structuur van het koetswerk berust op topmaterialen en technieken van de laatste generatie dat de stevigheid optimaliseren, en dat met minder gewicht. Uiteraard heeft dat een positieve invloed op het verbruik en de prestaties, maar ook een dynamische houding. De V6 benzine, V6 diesel en atmosferische V8 zijn uitgerust met een passieve ophanging. De SV8 is uitgerust met een gestuurde CAT ophanging van Jaguar, net zoals bij de XK. Dit systeem past de ophanging aan naar gelang de weg en weersomstandigheden. Wat de remmen betreft is de XF uitgerust met remschijven van 326 mm x 20 mm vooraan, en voor de versie uitgerust met atmosferische motoren zijn er dat van 355 mm x 32 mm. Verder merken we op dat de XF ook is uitgerust met dezelfde stabiliteitscontrole als bij de XK. Dit systeem combineert de werking van de DSC en Trac DSC, dat laat toe om de instelling van het systeem aan te passen en het antislipsysteem pas inschakelt onder bepaalde omstandigheden, dat heeft als voordeel dat sportief rijden mogelijk blijft. In dynamische stand kan met behulp van een lange druk op de DSC knop voor de SV8 volledig uitgeschakeld worden, zodat de sportieve bestuurder zich volop kan laten gaan.
De XF zal beschikbaar zijn in drie niveaus: Luxury, Premium Luxury en SV8. Aan de buitenkant zijn er zo goed als geen verschillen tussen deze modellen, al zijn het de velgen en een SV8 embleem. De Luxury wordt standaard geleverd met leder, zowel voor de zetels als voor de bekleding van het dashboard en de deuren, de Premium Luxury en SV8 maken gebruik van een zachter en geperforeerd leder dat een betere verwarming en koeling toelaat.
De nieuwe Jaguar XF kan geleverd worden met vier motoren: een V6 2.7 turbodiesel van 207 pk en 435 Nm koppel, een V6 3.0 benzinemotor met 238 pk en 293 Nm koppel, een atmosferische V8 van 4.2 liter, 298 pk en 411 Nm koppel, en tot slot, een V8 4.2 van 416 pk en 560 Nm koppel. Alle motoren worden gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met zes versnellingen.
De nieuwe XF zal op het salon van Frankfurt staan en de verkoop gaat begin februari 2008 van start met tarieven dat beginnen aan 49.300 € voor de dieselversie.