Terwijl Euro NCAP focust op veiligheid, hanteert zusterorganisatie Green NCAP een gelijkaardig systeem met sterren om de ecologische impact van auto’s te quoteren. En de ‘groenste’ auto die de organisatie in 2022 testte, was de Dacia Spring, waarvan op het Salon van Brussel nog een nieuwe versie voorgesteld werd. Het model wordt in China gebouwd en daar verkocht als Renault Kwid.
Bijzonder efficiënt
Green NCAP beoordeelt auto’s op basis van praktijktests volgens drie criteria: ‘Clean Air’ of de lokaal uitgestoten uitlaatgassen, de ‘Energy Efficiency Index’ of hoe efficiënt auto’s omspringen met hun brandstof, en de ‘Greenhouse Gas Index’ waarbij rekening gehouden wordt met de schadelijke broeikasgassen die ook indirect uitgestoten worden tijdens het gebruik van de auto. De Spring scoorde een 10/10 op het eerste en laatste criterium en dankzij zijn lage gewicht en efficiënte batterij en laadsysteem ook een indrukwekkende 9,8/10 wat de ‘Energy Efficiency Index’ betreft. 89% van de energie die van het net gehaald werd om de batterij op te laden, komt uiteindelijk bij de elektromotor terecht. Het levert de Dacia Spring vijf sterren op en met een totaalscore van 9,9/10 het beste resultaat van alle in 2022 geteste voertuigen.
Het podium voor 2022 wordt vervolledigd door de Tesla Model 3 (9,8/10) en de NIO ET7/Renault Mégane E-Tech/Cupra Born (9,6/10). Green NCAP heeft ook zijn eerste testresultaten voor 2023 vrij. De Kia Picanto en Opel Mokka scoren daarbij 3 sterren, de BMW 2 Reeks Active Tourer 2,5 en de Volkswagen Touran 2. Wil je een auto kopen en ben je benieuwd naar hoe hij scoort? Check dan de resultaten op de website van Green NCAP.
Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: