In afwachting van de nieuwe generatie 'solid-state' batterijen die een revolutie moet veroorzaken bij de elektrische voertuigen, blijven de autobouwers hun huidige technologieën verbeteren. Dat is onder andere het geval bij BMW, dat erin geslaagd is de densiteit van zijn batterijen met 20% te verhogen dankzij het gebruik van ronde in plaats van prismatische cellen. Een verandering die andere belangrijke ontwikkelingen met zich meebrengt!
Verder, sneller, goedkoper en minder vervuilend!
Dankzij deze nieuwe technologie hoopt BMW meer cellen, elk met een grotere dichtheid, in elke batterij te kunnen verwerken. Daardoor zou het rijbereik met 30% moeten toenemen! Net als de laadsnelheid, dankzij het gebruik van een 800 V architectuur. Bovendien gaat dit gepaard met tot 50% lagere productiekosten en 60% minder CO2-uitstoot bij de productie.
In de 'Neue Klasse' vanaf 2025
Voor de productie van deze nieuwe generatie batterijen wil BMW zes fabrieken bouwen, gelijk verdeeld over China, de VS en Europa. Het Duitse merk wil ook gerecyclede grondstoffen gebruiken om deze ronde cellen te produceren. De nieuwe technologie moet vanaf 2025 worden toegepast in elektrische voertuigen van de "Neue Klasse".