Niet alleen de traditie van de eerste, legendarische 6 Reeks (van 1976 tot 1989) wordt verdergezet met de 6 Reeks Coupé, maar ook een lange geschiedenis van grote luxe-coupés. De nieuwe 6 Reeks Coupé is immers een droomwagen, die sportiviteit en comfort op een fascinerende wijze weet te combineren. Deze nieuwe en boeiende sportwagen, getekend met een geraffineerde vormentaal, zal zijn première beleven in september 2003, tijdens de IAA, het Internationaal Autosalon van Frankfurt. Zijn commercialisering is voorzien voor het einde van dit jaar. De prijs staat nog niet vast, maar zal zich richten op die van de nieuwe BMW 7 Reeks.
De nieuwe 6 Reeks zal later vervolledigd worden door een 2+2 cabrio. De wagen geeft niet alleen uitdrukking aan de BMW filosofie van dynamisme en precisie. De stijl van deze auto wordt immers gekenmerkt door de karakteristieke sterke trekken, eigen aan BMW, terwijl ze in harmonie blijven met de elegante lijnen. Dankzij zijn krachtigere en geraffineerdere motorisatie, zijn uitstekende sportieve rijkwaliteiten en zijn ruime interieur, zal de nieuwe 6 Reeks Coupé eens te meer de nieuwe norm vestigen in de categorie van de luxueuze sportcoupés.
Een nieuwe sportwagen met verbazingwekkende proporties
De 6 Reeks Coupé beschikt over klassieke, langgerekte proporties - hij is laag, lang en breed met een mooi voorkomen. Het interieur met de lage daklijn is sterk naar achteren verschoven. Stijlelementen met karakteristieke vormen op de flanken vooraan, fleuren zijn silhouet op.
Ook het interieur van de wagen werd onderworpen aan de moderne vormenfilosofie die aan de buitenkant gebruikt wordt. Net zoals op de nieuwe 5 en 7 Reeks, staan alle bij het rijden nuttige functies rond of in de onmiddellijke nabijheid van het stuur. De multi-functionele bedieningstoets van het unieke iDrive systeem, staat op een uiterst ergonomische plaats. Ook de passagier naast de chauffeur kan vanuit zijn zetel de iDrive probleemloos bedienen om alle mogelijke comfortinstructies door te geven.
Een V8 motor voor dynamisch rijplezier
De V8 motor met een cilinderinhoud van 4,4 liter, die we al kennen uit de 745i, voorzien van VALVETRONIC - of de constante controle van de klepopeningen - die een vermogen van 245 kW (333 pk) en een koppel van 450 Nm ontwikkelt bij 3700 omw/min, staat garant voor een dynamische aandrijving. De nieuwe 6 Reeks Coupé bereikt moeiteloos een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u en hij accelereert vanuit stilstand naar 100 km/u, de klassieke discipline, in amper 5,6 seconden.
De klant kan kiezen uit drie verschillende versnellingsbakken met zes verhoudingen, waarmee het geraffineerde vermogen op de achteras overgezet wordt:
- manuele versnellingsbak met zes verhoudingen,
- automatische versnellingsbak met Steptronic of
- manuele, sequentiële versnellingsbak (SMG) met schakelpook en toetsen aan het stuur, gelijkaardig aan de Formule 1.
De nieuwe 6 Reeks Coupé is uiteraard voorzien van de dynamische rijcontrole (DDC), waarmee onder meer spontaner op de bewegingen van het gaspedaal wordt gereageerd, de gemoduleerde stuurinrichting beïnvloed wordt in functie van de snelheid en - in combinatie met de automatische of sequentiële versnellingsbak - een sneller opschakelpatroon en versnellingsovergangen gerealiseerd worden.
Een hoge snelheid dankzij de lichte constructie
Het uitstekende rijcomfort in combinatie met het grote dynamisme, is grotendeels te danken aan de lichte, intelligente constructie. Deze wordt systematisch in de 6 Reeks Coupé verwerkt, door middel van een koetswerk uit een synthetisch-aluminium-staal materiaal, een vernieuwend concept. De lichtere aluminium voorkant, met een veel lager gewicht dan de stalen tegenhanger, het kofferdeksel in een synthetisch materiaal, een aluminium motorkap en dito deuren en spatborden vooraan in een thermoplastisch materiaal, lieten de BMW-ingenieurs toe om het gewicht van de wagen tot ongeveer 1600 kilogram te beperken en de verdeling van het gewicht benadert voortaan de ideale 50:50-verhouding.
Dankzij deze systematische gewichtsbeperking behaalt de 6 Reeks Coupé nu moeiteloos prestaties die een echte sportwagen waardig zijn, met een uitstekende dynamiek in de bochten. Maar daarenboven garandeert deze gewichtsbeperking ook een lager, meer gangbaar verbruik.
Een hoog-dynamisch aluminium onderstel
Het uitstekende aluminium onderstel van de nieuwe 6 Reeks Coupé is voorzien van alle mogelijke elektronische regelsystemen, zoals de dynamische stabiliteitscontrole (DSC) met de dynamische tractiecontrole (DTC). In optie zijn het "intelligente" Dynamic Drive (een systeem voor het onderstel dat het overhellen in bochten bijna volledig compenseert) en Active Steering (een meer directe overbrenging bij lage snelheden en minder direct bij hogere snelheden) beschikbaar.
Behalve de reeds bekende veiligheidsuitrusting van BMW, is de nieuwe 6 Reeks Coupé standaard voorzien van runflat banden, waarmee nog een flinke afstand gereden kan worden als ze volledig plat zijn. De Adaptieve bochtverlichting met oriënteerbare schijnwerpers is in optie verkrijgbaar. Hiermee wordt de weg - zelfs in bochten - nog beter verlicht.
Scherm op ooghoogte en panoramisch dak in glas als optie
Het scherm op ooghoogte (Head-Up Display), dat wat later in optie beschikbaar zal zijn voor de nieuwe BMW 6 Reeks Coupé, is uniek in de markt van de grote coupés. Deze optie projecteert belangrijke rij-informatie op de voorruit, direct binnen het gezichtsveld van de bestuurder. Overige mogelijke opties zijn de actieve snelheidsregelaar en een afneembaar panoramisch glazen dak met elektrische ventilatiestand. Dit dak is veel groter dan een schuifdak en maakt het interieur ruimer en lichter.
Wat trouwens de ruimte van het interieur betreft: voor een sportcoupé vertoont de nieuwe BMW 6 Reeks Coupé, met een lengte van 4820 mm, een breedte van 1855 mm en een hoogte van slechts 1373 mm, opmerkelijke buitenafmetingen bij een aangename binnenruimte. Als 2+2 biedt hij voldoende bewegingsvrijheid, zelfs aan beide passagiers achterin, en zijn koffer is groot genoeg om twee golftassen en een bovenmaatse koffer op te bergen.
Ontdek meer inzichten
BMW