Na de wereldpremière op de Autoshow van Detroit, in januari, komt de nieuwe M-Klasse op de Amerikaanse markt in de lente van 2005. In de zomer van volgend jaar start dan z’n carrère op Europese bodem. Het design is ongetwijfeld moderner, geprofileerder en dynamischer dan z’n voorganger. De nieuwe M-Klasse krijgt 3 nieuwe krachtige motoren, de automatische versnellingbak met 7 verhoudingen 7G-Tronic (standaard, optioneel met bediening aan het stuur), het preventieve veiligheidssysteem Pre-Safe®, de pneumatische vering Arimatic en de geperfectionneerde transmissie 4ETS. V6 in plaats van 5-cylinders De V6 dieselmotor met directe Common Rail injectie van de derde generatie wordt ingehuldigd in de nieuwe M-Klasse. In de niewe ML 320 CDI, levert de nieuwe motor 165 kW (224 pk) en een maximum koppel van 510 Nm vanaf 1600 tr/min. De gloednieuwe ML 280 CDI biedt eveneens het comfort en dynamisme van een 6-cylinder met 140 kW (190 pk) en een koppelwaarde van 440 Nm. Het verbruik (nieuwe europese gemengde cyclus) van de dieselmodellen bedraagt 9,4 l/ 100 km. Andere nieuwigheid : een V6 benzinemotor in de ML 350, een vermogen van 200 kW (272 pk) voor een maximum koppel van 350 Nm. Het topmodel is dan weer de 8-cylinder voor de ML500. Het vermogen van deze motor is momenteel vastgelegd op 225 kW (306 pk). Een pakket ‘alle-terreinen’ Mercedes-Benz heeft de permanente integrale transmissie en de elektronische controle van de motor over de vier wielen (4ETS) verder geperfectionneerd. Het merk met de ster heeft ze verder verrijkt met functies zoals een snelheidscontrole bij afdalingen, hulp bij het starten op een helling en de alle-terreinen ABS. Wat betreft het gebruik op moeilijk terrein zal de klant de keuze krijgen uit 2 versies die beantwoorden aan verschillende eisen : een ‘alle terreinen’-versie of een weg-versie. Volledig vernieuwd interieur De materialen van de nieuwe M-Klasse worden voorgesteld als geraffineerder en aangenamer qua gevoel. Bovendien, geeft het duitse merk aan dat het interieur gegroeid is. De afstand tussen de voor- en achterzetels is toegenomen met 15 mm en wordt nu 880 mm in totaal. Achteraan is de ruimte ter hoogte van de knieën toegenomen met 35mm, terwijl er ter hoogte van de ellebogen 32 mm wordt gewonnen. Zitvlak en rugleuning van de achterste zetels kunnen opgesplitst en neergeklapt worden in een verhouding van 63 / 37. In optie zijn de zetels ook leverbaar als uitneembaar, zodat er een laadvlak ontstaat van meer dan 2,10 m lang. Het nuttige laadvolume is maximaal 2050 l, of ongeveer 30 l meer dan bij het voorgaande model (rekenmethode VDA). De M-Klasse kan optioneel ook worden uitgerust met een automatische airco gesplitst voor de verschillende passagiers, een parkeerhulpssysteem, bi-xénon verlichting met actieve verlichting in de bochten en adaptatieve verlichting (in optie).