Wereldpremière op het Parijse autosalon, productie in het Spaanse Zaragoza
Een ingenieuze veelzijdigheid, een ruim interieur, een aantrekkelijke vormgeving en compacte buitenafmetingen – dat is de nieuwe Opel Meriva. De productie van deze nieuwkomer die eind september op het Autosalon van Parijs zijn wereldpremière beleeft, gaat begin 2003 van start in de Opelfabriek in het Spaanse Zaragoza. De Meriva is ontworpen om in het marktsegment net onder dat van de Zafira het succes van die goed verkopende monovolume van Opel te herhalen. Beide monovolumes bieden overigens een maximale veelzijdigheid op het gebied van passagiers en laadruimte zonder dat het nodig is om zetels uit te bouwen. Terwijl de grotere Zafira – met het Flex7 zetelsysteem – zeven passagiers op drie rijen kan vervoeren, biedt de nieuwe Opel Meriva plaats aan vijf inzittenden op twee rijen. Met het nieuwe zetelsysteem van de Meriva is het mogelijk om de achterzetels individueel te verplaatsen zodat de passagiers over een maximum aan ruimte en comfort beschikken.
De nieuwe Meriva wordt in eerste instantie aangeboden met diesel- en benzinemotoren waarvan de cilinderinhoud varieert van 1,6 tot 1,8 liter (van 55 kW/75 pk tot 92 kW/125 pk). Het opvallendste kenmerk van de auto is zijn revolutionair nieuw systeem voor de achterzetels. Als de kleine broer van de Zafira ligt het voor de hand dat de Meriva achteraan met drie zetels uitgerust is. Opteert men voor twee achterzetels, dan wordt de Meriva (zoals zijn voorloper, de ontwerpstudie “Concept M” die in maart op het Autosalon van Genève werd voorgesteld) een uitzonderlijk ruime vierzitter waarin alle passagiers evenveel been- en schouderruimte hebben als in een middelgrote sedan. En wie meer laadruimte nodig heeft, kan met enkele eenvoudige handelingen ofwel de twee achterzetels apart naar voren schuiven ofwel ze volledig wegklappen. In deze configuratie is de middenzetel gewoon weggeborgen.
Het intelligente ruimteconcept houdt rekening met het feit dat er gewoonlijk maar één of twee mensen in een compacte auto plaats nemen en er maar zelden sprake is van meer dan vier inzittenden. De basis voor de uitzonderlijke veelzijdigheid van de Opel Meriva is zijn wielbasis van 2630 mm, haast even lang als die van de Zafira (2694 mm). Het verschil in totale lengte is groter: de Meriva is 4042 mm lang, ofwel 27,5 cm korter dan zijn grote broer.
“Met de Meriva zijn we weer een grote stap dichter gekomen bij ons doel om het aandeel innovatieve autoconcepten in ons modellengamma tot 40 % op te voeren,” zei Carl-Peter Forster, voorzitter en algemeen directeur van Opel. “Zoals de Zafira opent de Meriva een nieuw marktsegment voor Opel en bewijst hij op die manier de frisheid en de creativiteit van ons merk.” Tegelijk overbrugt dit model de kloof tussen de Agila en de Zafira, de leiders in hun respectieve marktsegmenten in Duitsland.
Hans H. Demant, Directeur Techniek: “De Meriva voegt een nieuw accent aan de ontwerptaal van Opel toe. Hij bouwt onmiskenbaar voort op de hoogwaardige interieurafwerking van de nieuwe Vectra en bewijst tevens dat onze ingenieurs een internationale leidersrol spelen op het vlak van de indeling of het optimale gebruik van de interieurruimte”.
Het concept van de Meriva werd ontwikkeld door het Internationaal Technisch Ontwikkelingscentrum (ITDC) van Opel in Rüsselsheim en het ‘Design and Engineering Center’ van GM do Brasil in Sao Paulo. Opel en Chevrolet brengen elk eigen versies van de Meriva uit die op de behoeften in hun respectieve markten berekend zijn: ze verschillen op het vlak van motor, zitplaatsen, interieurbekleding en uitrusting. De Chevrolet Meriva wordt in de Braziliaanse fabriek van Sao Jose dos Campos gebouwd en komt in augustus 2002 op de markt.
Ontdek meer inzichten
Opel